H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisar bokslut. Arkivbild.
H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisar bokslut. Arkivbild.
Ekonomi TT

Mer "lättshoppade" butiker ska få fart på H&M:s försäljning igen. Det tror i alla fall vd Karl-Johan Persson.

Men H&M ser 2018 som ett omställningsår, då tillväxtmålen inte nås. Aktien rasade på börsen.

Förra året var en besvikelse, och 2018 har börjat sämre än förväntat för H&M.

Vi hade högre förväntningar, vi trodde på mer, säger Karl-Johan Persson om året som gått.

Perioden september–november gjorde H&M en vinst på 4,9 miljarder kronor före skatt, en minskning från 7,4 miljarder kronor året innan men något bättre än väntat.

H&M kunde ha gjort flera saker bättre, konstaterar vd:n.

Sortimentet måste bli ännu mer relevant för kunderna. I fjärde kvartalet gjorde vi en del missar.

Butikerna hackar

Många analytiker anser att H&M varit dåliga på den digitala omställningen. Det håller Karl-Johan Persson inte alls med om. Onlineförsäljningen går bra, försäkrar han. Ett av de kommande stegen är att frakt och retur blir gratis för medlemmar.

Men H&M har under året haft en svag försäljning i jämförbara butiker. Bolaget har inte jobbat tillräckligt bra för att de fysiska butikerna ska hävda sig gentemot andra aktörer, tycker Persson.

Butikerna måste bli mer inspirerande och lättshoppade.

Tester pågår på olika ställen runt om i världen, och nu ska butiker byggas om. Koncernen forsätter också att öppna fysiska butiker, men i långsammare takt än tidigare.

Men Karl-Johan Persson räknar med att marknaden kommer att vara fortsatt tuff. Försäljningen i december och januari steg marginellt. Koncernen räknar inte med att nå sina egna tillväxtmål.

2018 kommer att vara utmanade, men jag tror att andra halvåret kommer att bli starkare.

Budskapet från vd:n hade på eftermiddagen skickat ner aktien med nära åtta procent på Stockholmsbörsen, till den lägsta nivån sedan finanskrisen.

Nya varumärken

Samtidigt som koncernen arbetar med att få ordning på sina befintliga affärer satsat man på nya. Konceptet Afound gör entré i Sverige med både fysisk butik och e-handel, och beskrivs som en marknadsplats där kunderna kan köpa varor från såväl H&M:s varumärken som andras, till fördelaktiga priser.

Fler projekt ligger på planeringsstadiet.

Att det skulle vara fel tidpunkt att lägga krut på nya satsningar håller Karl-Johan Persson inte med om.

Vi tror att det är väldigt viktigt att så nya frön. Det har vi gjort framgångsrikt i flera år. Vi agerar alltid långsiktigt, säger han.

En av de stora frågorna inför rapporten var om H&M för första gången skulle välja att sänka utdelningen till aktieägarna. Svaret blev nej. Styrelsen föreslår att utdelningen blir 9:75 kronor per aktie även i år.

Men styrelsen utreder möjligheten att erbjuda alla aktieägare att återinvestera utdelningen i nyemitterade H&M-aktier i stället. Det skulle innebära många miljarder in i kassan.

Det är förslag som jag tycker är bra. Det innebär att mer pengar stannar kvar i bolaget. Vår familj kommer att återinvestera hela utdelningen.
H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisar bokslut. Arkivbild.
H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisar bokslut. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset