Vardagsmotion ökar effekten av träningen

VARDAG. Väldigt ofta talas det om vikten av vardagsmotion. Vid nästan alla tillfällen riktar sig denna information till människor som inte tränar och som därmed är relativt inaktiva. Vad som ofta glöms bort är hur viktig vardagsmotionen är för dig som faktiskt redan motionerar, oavsett om du går på gym eller tränar aerobics.

Vardagsmotion kan låta tråkigt och upplevs för många som ganska meningslöst. Framför allt för dig som tränar och redan har en hög aktivitetsgrad. Sanningen är att det faktiskt är tvärtom.
Vardagsmotionen kan drastiskt öka effekten av din träning. Du har säkert flertalet gånger läst om hur många kalorier olika vardagsaktiviteter förbränner. Det finns dock en minst lika viktig aspekt av regelbunden vardagsmotion för dig som tränar, nämligen blodcirkulationen.

Om du styrketränar behöver musklerna en konstant tillströmning av näringsämnen via blodet. Är du fysiskt aktiv så håller du i gång blodcirkulationen och musklerna får vad de behöver. Sitter du däremot stilla en större del av dagen minskar blodcirkulationen och musklerna får därmed betydligt mindre mängder näringsämnen. För lite näringsämnen innebär att kroppen sparar in på sina resurser och sakta men säkert bryter ner din muskelvävnad. Inte direkt önskvärt!
Vid konditionsträning förbättras syreupptagningsförmågan vilket leder till en ökad fettförbränning. Om du inför regelbunden vardagsmotion kan din kropp hålla kvar en högre fettförbränning, även när du inte tränar.
Om du känner att du stagnerat i din träning kan dessa tips vara värda att testa.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset