En allsidig träning är det bästa du kan ge din kropp!
En allsidig träning är det bästa du kan ge din kropp!

För att klara ett Tough Viking-lopp så krävs det att du har en allsidig styrka och kondition, något som du får genom att följa denna artikelserie under 7 veckor framåt!

En allsidig träning är det bästa du kan ge din kropp! Övningar som gör att du måste använda fler muskelgrupper gör att du smidigt bygger upp musklernas uthållighet. Här är första delen i träningen.

1. Statiskt häng
Att statiskt hänga i ett räcke är väldigt bra träning som på sikt bygger upp en bra greppstyrka. Gör små delmål för dig själv, börja med att hänga i 30 sekunder och nästa vecka kanske du orkar hänga i 40 sekunder. Denna övning är lätt att göra på gymmet men även hemma om du tex har en balk eller en trappa som du kan hänga i. Du kan även hänga under ett högt bord och då har fötterna antingen i marken eller på en stol, se till att du hänger rakt ned med armarna.

LÄS MER: Här anmäler du dig till träningen inför vårens tuffaste lopp

2. Statiskt häng i en arm
Här gäller samma princip som när du hänger med båda armarna, fast med lite mer utmaning. Börja med att hänga i båda armarna och släpp sedan den ena och spänn bålen för att inte börja snurra runt. Håll så länge du orkar och vila lite innan du tar nästa arm.

3. Dips
Att göra dips är en övning som är enkel att göra hemma mellan två stolar eller bord. Man hänger rakt med armarna och böjer sedan armbågsleden och lutar överkroppen framåt. Gå ned så lågt du orkar utan att tappa kontrollen över din kropp. Gå sedan upp igen, och repetera så många gånger du kan.

4. Utfall med vikt
Utfall med vikt är en övning som ger dig bra benstyrka och den är lätt att anpassa efter dina förutsättningar. Ta valfri vikt, det kan vara en vikt på gymmet, en tung tvättpåse eller varför inte ditt barn? Håll vikten mot bröstet och gå ned i ett utfall. Här är det viktigt att tån och knät går i samma riktning och att knät inte faller ”in”.
Knät får inte heller falla över tån, benet ska vara i 90 grader.

5. Skottkärra
En rolig övning som du gör tillsammans med en kompis. En person ställer sig med raka armar på golvet och den andra tar tag i den personens fötter. Därefter går personen framåt med armarna och personen bakom följer med. Här är det viktigt att man håller kroppen så rak som möjligt och inte svänger fram och tillbaka, detta gör man genom att spänna bålen.

No more bad days i samarbete med Sats och Tough viking.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset