Begagnade kläder utsett till Årets julklapp.
Begagnade kläder utsett till Årets julklapp.

Bakmaskiner, VR-glasögon och elcyklar. Många är de ting som presenterats som Årets julklapp under de 31 år som HUI Research ägnat sig åt just detta. Nu är 2018 års julklapp här – det återvunna plagget.

Tiden på året är kommen då HUI research presenterar vilken som blir Årets julklapp.

Julklappen har presenterats varje år sedan 1986, och kriterierna för den produkt som utnämns är att den ska vara en nyhet som väckt intresse under året, förväntas sälja i stort antal samt representera den tid vi lever i.

LÄS MER: Här är apparna som hjälper dig konsumera rätt

Nu står det alltså klart att årets julklapp blir – det återvunna plagget.

”Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion”, skriver HUI research i sin motivering. 

Årets julklapp genom tiderna.

1988 Bakmaskin 2003 Mössan
1989 Videokameran 2004 Den platta tv:n
1990 Woken 2005 Ett pokerset
1991 CD-spelaren 2006 Ljudboken
1992 TV-spelet 2007 GPS-mottagaren
1993 En doft (parfym) 2008 En upplevelse
1994 Mobiltelefonen 2009 Spikmattan
1995 CD-skivan 2010 Surfplattan
1996 Internetpaketet 2011 Den färdigpackade matkassen
1997 Det elektroniska husdjuret 2012 Hörlurarna
1998 Dataspelet 2013 Råsaftcentrifugen
1999 Boken 2014 Aktivitetsarmbandet
2000 DVD-spelaren 2015 Robotdammsugaren
2001 Verktyget 2016 VR-glasögonen
2002 Kokboken 2017 Elcykeln

Källa: HUI Research.

Hela motiveringen till årets julklapp

”Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.”

Källa: HUI Research .

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset