Snart kan lättklädda annonser vara ett minne blott på Stockholms gator. Nu kommer nya riktlinjer mot sexism och rasistiska budskap på reklamplatserna.
Snart kan lättklädda annonser vara ett minne blott på Stockholms gator. Nu kommer nya riktlinjer mot sexism och rasistiska budskap på reklamplatserna.

Nu förbjuds sexistisk utomhusreklam. Inte heller rasistiska budskap ska få utrymme på gatorna. Det enligt nya riktlinjer från Stockholms stad.

Sexistisk och rasistisk reklam hör inte hemma på Stockholms gator. Det beslutade Stockholms stad tidigare i dag, enligt Resumé.

– Vi har ansvar för att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de tycker är kränkande eller stötande, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Beslutet innebär nya etiska riktlinjer som kommer skrivas rakt in i de avtal som Stockholms stad redan har med utomhusreklambolag, exempelvis JCDecaux och Clear Channel. Man kommer att införa samma riktlinjer som Reklamombudsmannen jobbar efter, med ett tillägg för rasistisk reklam.

LÄS MER: Stockholms stad sätter upp samkönade trafikljus – inför Pride

Trafikkontoret kommer ansvara för att göra bedömningen utifrån de nya riktlinjerna. Om de anser att budskapet i en viss reklam bryter mot riktlinjerna, måste det tas ner inom 24 timmar.

– Som politiker känner jag ett extra ansvar för att invånarna ska känna sig trygga. I synnerhet i ljuset av den debatt som varit de senaste veckorna, i samband med #metoo, säger Daniel Helldén till Resumé.

Han menar ändå att #metoo-kampanjen inte har något med de nya riktlinjerna att göra. Till Resumé säger han att diskussionen har pågått länge och att det nu är läge att följa de riktlinjer som redan finns i branschen.

LÄS MER: Kändisarnas paradgata blir laddstation för elbilar

– Klart är dock att #metoo visar ett behov av att få till en reglering, säger Daniel Helldén.

Så sent som i tisdags fick klädkedjan Lindex kritik för sin underklädeskampanj i tunnelbanan. Kampanjen kritiserades för att vara illa placerad och för ett sterotypt val av modell, enligt Expressen.

– Konsumenterna uppskattar helt enkelt inte det här. Man tycker att det är fel plats och fel tillfälle, sa forskaren Nina Åkestam till Expressen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset