I framtiden kommer exempelvis trafikolyckor och hjärtflimmer att kunna automatlarmas direkt till SOS-centralerna när både bilar och människor utrustas med olika former av sensorer med larmfunktion. Arkivbild.
I framtiden kommer exempelvis trafikolyckor och hjärtflimmer att kunna automatlarmas direkt till SOS-centralerna när både bilar och människor utrustas med olika former av sensorer med larmfunktion. Arkivbild.
SOS TT

När bilen krockar måste någon larma SOS. Men inte länge till.

Snart är de självlarmande bilarna här och de följs av fler innovationer som ersätter behovet av en människa som slår 112.

För inte särskilt länge sedan tvingades vi ta oss till en fast telefon och få nummerskivan att snurra fram larmnumret 90 000. Sedan kom trygghetslarmen och mobiltelefonerna och det snabbare 112. Men det var bara början.

Vi är fortfarande ofta beroende av att det är en människa som ringer, men det kommer inte att vara så i framtiden, säger Mattias Hindfelt, IT-chef vid SOS Alarm.

Bilen upprättar röstkontakt

Redan 2018 ska nya fordonsmodeller vara utrustade med en så kallad e-call-funktion.

Vid en olycka utlöses vissa sensorer som kan kommunicera till oss var olyckan har skett, klockslag med mera. Bilen i sig blir en enorm sensor som dessutom kan upprätta en röstkanal till SOS, säger Mattias Hindfelt.

Parallellt pågår utvecklingen av sensorer som vi själva bär med oss.

Om du exempelvis drabbas av hjärtflimmer känner sensorn av det och skickar data direkt till 112 istället för att säga till dig att du ska ringa.

Ger bättre helhetsbild

Utvecklingen av sensorer kretsar mycket kring säkerhet – exempelvis uppkopplade fastigheter och uppkopplade brandvarnare – och hälsotjänster – snubblometrar för äldre och prylar fullproppade med sensorer som känner av hur patienter mår.

Med människoburna sensorer kommer också möjligheten med personliga larmplaner i form av "om detta händer mig så gör så här". Det kan exempelvis gälla diabetiker, epileptiker och hjärtpatienter, säger Mattias Hindfelt.

Ju fler av dessa automatlarmande sensorer som kommer i bruk desto större väntas påverkan bli på SOS Alarm. Dels väntas antalet larm öka men varje ärende kan också bli mer komplext med information från fler kanaler.

Informationen måste matchas ihop rätt. När det väl skett ger det en bättre helhetsbild än tidigare. Men det kommer att ligga stora utmaningar i att få till en hög säkerhet så att systemen inte överbelastas.

Oklart om genomslag

Förändringar är också på gång när det gäller information till SOS i form av bilder, både stillbilder och rörliga bilder.

Det är något vi faktiskt varit ganska dåliga på att hantera. Men en bild säger mer än tusen ord och om vi kunde livestreama direkt, exempelvis från en olycksplats, så skulle vi kunna ge räddningspersonal som är på väg ett bättre utgångsläge när de kommer fram, säger Mattias Hindfelt.

Försök med bilder i enklare form pågår just nu i Östersund.

Den hjälpsökande kan skicka bilder på exempelvis sårskador för en bedömning.

När den senaste tekniska utvecklingen med bilder samt bil- och hälsosensorer kommer att märkas av ordentligt i SOS-operatörernas vardag är oklart enligt Mattias Hindfelt.

Det beror på hur samhället utvecklas – tekniskt, juridiskt och inte minst när det gäller attityder samt vad våra beställare, justitiedepartementet, bestämmer.
I framtiden kommer exempelvis trafikolyckor och hjärtflimmer att kunna automatlarmas direkt till SOS-centralerna när både bilar och människor utrustas med olika former av sensorer med larmfunktion. Arkivbild.
I framtiden kommer exempelvis trafikolyckor och hjärtflimmer att kunna automatlarmas direkt till SOS-centralerna när både bilar och människor utrustas med olika former av sensorer med larmfunktion. Arkivbild.
I framtiden kommer flödet av information in till landets SOS-centraler att se helt annorlunda ut, enligt Mattias Hindfelt, IT-chef vid SOS Alarm.
I framtiden kommer flödet av information in till landets SOS-centraler att se helt annorlunda ut, enligt Mattias Hindfelt, IT-chef vid SOS Alarm.
Mattias Hindfelt, IT-chef vid SOS Alarm.
Mattias Hindfelt, IT-chef vid SOS Alarm.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset