Har du sagt till chefen vad du tycker och tänker?
Har du sagt till chefen vad du tycker och tänker?

Med bra kommunikation på arbetsplatsen kan man lösa detta vanliga problem skriver Björn Hedensjö.

Om någon bad mig tänka ut det märkligaste jag varit med om på universitet skulle jag inte behöva fundera länge. Eller alls, faktiskt. Jag vet nämligen precis vad det var.

När jag pluggade psykologi på 90-talet fanns på mitt universitet en forskare som stack ut från resten – han hade ägnat många år att undersöka om det var möjligt att läsa tankar. Som student fick man vara deltagare i hans rätt storskaliga experiment. En grupp fick sitta i ett rum, och försöka ”känna in” när personerna i rummet intill fick titta på bilder som var läskiga respektive trevliga. Det gick inget vidare, av det enkla skälet att vi människor tyvärr inte kan läsa tankar.
Jag tror att de flesta håller med mig om att de forskningspengar som lagts på det projektet lika väl hade kunnat köras med skottkärra och tippas över kanten i en glödande vulkankrater.

LÄS MER: Därför är det bra att jobba hemifrån

Samtidigt är det absolut vanligaste problem jag stöter på i illa fungerande organisationer just antagandet att tankeläsning existerar. Eller att folk beter sig som det i alla fall. Det kan handla om att folk blir förbannade över att chefen ligger på en om något som ska göras, när man redan har huvudet sprängfyllt med saker att ta tag i. Att en kollega aldrig sätter igång med det där projektet som verkligen borde prioriteras kan vara ett annat exempel.

I det läget är det bra att fråga sig:
1) Har jag sagt till chefen eller kollegan vad jag tänker, tycker eller hur det ligger till?
Och
2) Har jag fått bekräftat att chefen/kollegan har uppfattat samma sak som jag?

Om svaret på de frågorna är nej så tror man på tankeläsning. Det fina med detta vanliga arbetsplatsproblem är att det är lätt att göra något åt saken. Att upprätta en fungerande kommunikationsloop handlar om att göra det till en vana att visa att man tagit emot information och hur man uppfattat den. Det kan låta bökigt, men det går i de allra flesta fall att formulera ett sådant mejlsvar på sekunder – och det gör livet betydligt enklare för de kollegor som inte är tankeläsare.

LÄS MER: Vi måste våga säga nej till chefen

Fakta

Björn Hedensjö

Yrke: Journalist, författare och organisationskonsult

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset