Nu är det dags för black friday igen. En dag för potentiella fynd – men också en dag då du kan bli lurad. Här är några saker du bör ha koll på.

 

Den 24 november är det återigen dags för black friday. Dagen som har blivit en av de största readagarna sedan den importerades från USA för några år sedan. Handeln förväntas i vanlig ordning slå rekord.

Men det gäller att se upp som konsument. Det är inte ovanligt att butiker försöker få dig att tro att du gör en bra affär under falska premisser.

– Tyvärr är det så att det som butiker, både fysiska och nätbutiker, går ut med i sin marknadsföring inte alltid är överensstämmande med verkligheten, säger Maria Wiezell som är konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

LÄS MER: Här avslöjar Martin, 25, Media Markts prisbluff

Ett knep som butiker har ertappats med är att höja det ordinarie priset inför rean för att sedan återgå till det ordinarie priset under rean.

– Idén med black friday och andra reor är att locka dig som konsument att tro att du gör ett klipp. Att du ska passa på eftersom det är sista chansen. Men det stämmer inte, för reor återkommer hela tiden, säger Maria Wiezell.

Ett annat knep är lockvaror. Butiker lockar med ett superpris på en viss produkt som sedan visar sig vara slut i butik när du som kund kommer dit.

– Det råkade jag ut för häromdagen. En av de stora kedjorna annonserade ut bra dubbdäck till min cykel till ett lågt pris. Men dubbdäcket fanns inte där. Då köpte jag givetvis ett annat däck eftersom jag bemödat mig att ta mig dit.

Om du råkar ut för det kan du ha rätt till ersättning, enligt Maria Wiezell.

– Du kan ha rätt till ersättning för resan som du har gjort i onödan. Hör av dig till företaget som har lockat dig till butiken, säger hon.

För att undvika att känna dig lurad rekommenderar konsumentvägledaren att kolla upp produkten du är intresserad av en extra gång. Exempelvis på en prisjämförelsesajt.

LÄS MER: Ekonom: Handeln har skapat ett reamonster – och du är vinnaren

Det här gäller på rean

• Varorna som reas ut måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Att till exempel ta in tillfälliga partier av varor och sälja till nedsatt pris är inte tillåtet.

• Det är inte tillåtet att höja en varas pris innan rean för att sedan locka med ett reapris.

• Om butiken lockar med en specifik reavara ska produkten också finnas tillgänglig. Det är inte tillåtet att endast ha ett fåtal exemplar av lockvaran som inte motsvarar efterfrågan.

• Skulle produkterna ändå ta slut under rean kan butiken kompensera genom att erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.

• Butiker får inte locka med produkter som inte finns i lager och där syftet är att få dig att köpa hem en dyrare produkt.

Källa: Konsumentverket

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset