Är bloggen på väg att dö? Inte enligt modeprofilen Angelica Blick. För Metro Student berättar hon om hur en någorlunda nystartad bransch ständigt hittar nya vägar för att överleva. Men främst 
hur hon själv ser till att inte gå under i den.

 

Christian Gustavsson

Hon har missat flyget. Eller så är det inställt. Det är lite svårt att veta. Vi ska ses imorgon, men över telefon görs det klart att hon inte har någon ny lucka förrän nästa vecka. Omslagsplåtningen får ställas in, intervjun likaså. Först ska hon till Oslo, sen till en festival, några möten, en resa till, men om vi har möjlighet att ses klockan 07.00 nästa onsdag, då kan det nog gå.

Så får det bli. Angelica Blick är bloggaren som börjar närma sig halvmiljonen följare på Instagram, som designat kollektioner för Nelly och BikBok och ständigt är på resande fot. Ena dagen är hon i Barcelona, en annan i Curaçao. Född i Linköping, eller Linkan-Town som hon själv kallar det, flyttade hon till Stockholm under våren 2012.
– Det är inte så mycket liv, ståhej och stressmoment i Linköping. Jag tycker att det var bra att växa upp där, men just nu gillar jag när det händer mycket. Det gör att Stockholm passar bättre. Eftersom alla samarbeten för bloggen sker i Stockholm blev det naturligt att jag till slut flyttade hit. Linköping ligger mig varmt om hjärtat, men jag har nog alltid känt att jag inte skulle bo kvar där livet ut, berättar hon.

Med ett växande intresse för fotografi och skrivande, som började gro med Lunarstorm och Bilddagboken, tog hon sig vidare in i bloggvärlden. Angelica Blick gillar inte att göra något halvdant, och bestämde sig för att lägga ner mycket tid på bloggandet redan från början. När vännerna satsade ,
på ”vanliga” jobb efter gymnasiet spenderade hon sina arbetsdagar hemma vid datorn. Genom bloggen hade hon skapat en sysselsättning på egen hand. Efter bloggstarten 2009 har det bara dundrat på. I raketfart. I dag är hon en av Sveriges största modebloggare, med fans över hela världen.
– Branschen i sig är ju väldigt ny, men det händer otroligt mycket. På senare tid har det blivit mer seriöst, och mer business. Vi bygger ut våra bloggar med allt från podcasts till författande, själv har jag fokuserat mycket på att designa kläder. Bloggbranschen är väldigt öppen och samarbetsmöjligheterna många, har du en idé om vad du vill göra går det oftast att genomföra. Det är inget och ingen som stoppar en, och jag ser inte några begränsningar i mitt arbete. Om jag verkligen vill något, då måste det bli så.

Att bloggen skulle vara en utdöende kanal tror hon inte alls på, och menar snarare att bloggandet kommer att finnas kvar men förgrenas med andra medier. Själv tror hon mycket på det rörliga, och förklarar att allt fler bloggare använder sig av YouTube för att nå ut. Nu satsar Angelica Blick mycket på sin Instagramkanal.
– Jag har väldigt snälla läsare, men man måste skaffa sig lite skinn på näsan. Vissa människor blir väldigt besatta och lite läskiga. Man måste vara försiktig, och inte för privat. Även om jag är ganska öppen som person blir jag mer reserverad. Jag är inte så personlig i min blogg, vilket gör det svårt att hoppa på mig. Att jag har en ful stil är kanske det värsta någon kan säga, och det är inte så farligt. Än så länge har jag haft tur.

Trots att bloggen inte är så personlig ligger det mycket själ bakom det som visas upp. Angelica Blick lägger upp tre inlägg per dag, och bakom varje foto av en outfit som publiceras ligger det flera timmar av planering, styling, fotografering och slutredigering. Att ligga på latsidan är inget alternativ för Angelica Blick.
– Det krävs otroligt mycket jobb, tid och engagemang. Dessutom är det ­heldagar av plåtningar för magasin, ­intervjuer, bloggpoddar, möten, pressresor och projekt utöver bloggens inlägg. Jag har kanske tre samarbeten ,
på en månad som inkluderar ett stort event som ska planeras med företaget, en film tillsammans med ett klädmärke eller en stor kampanj. Det är mycket som händer, precis hela tiden. Jag gillar inte att sitta still, men ibland måste jag säga till mig själv ordentligt. ”Angelica, nu måste du ta ett litet break här. Andas”.

Många inom bloggvärlden går in i väggen, förklarar hon. Med alla möjligheter att hela tiden utveckla sitt bloggande blir den stressiga tillvaron vardag, någonting som kroppen till slut inte klarar av.
– Som bloggare ska du vara överallt precis hela tiden. Eftersom att allt som händer är kul är det lätt att bara köra på, utan att stanna upp. Det går inte att få göra, uppleva och lyckas med allting och samtidigt ligga hemma i soffan.

Det märks att hon har siktat högt, och nu även lyckats. Angelica Blick har kammat hem flera priser för sitt arbete, bland annat ”Best international blog” av Vixen awards 2013, ”This year Blogrocket” av ”VeckoRevyn Blog Awards 2011” och ”Best Dressed” av Kanal 5 – det sistnämnda två år på rad.
– Jag hade kunnat vara bättre på att marknadsföra mig från början, men mitt fokus har inte varit att bli känd. Jag vill göra det jag gillar att göra – och det har folk gillat. Det är lätt att tappa bort sig själv sig om man bara vill bli känd, då försvinner lätt passionen för det man gör och då blir arbetet sällan bra. Jag vill framstå på rätt sätt, och inte förvränga mig själv.

Nästa mål är att satsa ordentligt på drömyrket som designer. Eftersom Angelica Blick inledde sin karriär direkt efter gymnasiet har hon inte studerat vidare, men fick hon välja skulle hon gärna djupdyka i marknadsföring eller kurser inom mode. Men det får kanske bli senare, om det över huvud taget infaller.
– Något av det kluriga med att studera direkt efter gymnasiet är att man efter flera år av studier kanske inser att det man lärt sig känns helt fel. Att man vill jobba med något annat. Jag tycker verkligen att folk ska studera, men det är nog en enorm fördel  , att testa så mycket som möjligt innan. Fördelen med bloggandet är att det öppnar massvis med dörrar, du träffar enormt mycket människor som kan hjälpa dig dit du vill.

Men att kasta sig över alla möjligheter som uppstår, det är hon noga med att inte göra. Hon väljer varsamt, och låter sig inte köras över:
– Det handlar mycket om att vara försiktig med sitt varumärke. Därför är jag nog ganska frågvis i alla mina samarbeten, för jag vill veta var mitt varumärke hamnar. Jag vill inte förknippas fel. Jag vill framstå på rätt sätt, hamna i rätt situationer med rätt företag och vill bli pushad i rätt riktning. Det är extremt roligt med alla erbjudanden och allt som händer, men jag är lite vaksam och försiktig. Det gäller att fråga hur företagen har tänkt, och varför.

Några egna förebilder inom bloggbranschen har hon inte. Själv tror hon att det är ganska bra, och förklarar att en risk med idoldyrkandet blir att man tappar sig själv i längtan efter att bli mer som någon annan.
– Jag ser mig inte som bättre person än någon annan, men jag har många unga följare och då vill jag föregå med gott exempel. Även om jag inte tänker spela någon annan, så är jag medveten om vad jag förmedlar. Jag försöker göra det på mitt sätt, och det verkar ju gå bra, säger Angelica och tillägger:
– Bloggbranschen i sig är väldigt ny och öppen för nya idéer. Det är häftigt att vara med och utveckla den, att se hur det blir större och bredare. Jag är så extremt tacksam över att jag får göra det här. Jag har fått vara med om så sjukt mycket roliga och fantastiska grejer. Dessutom är bloggbranschen en väldigt snäll bransch, det funkar inte att komma långt genom att vara elak.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset