Det finns många som vill att du ska gilla just deras inlägg – och knepen för att lura dig att göra det bara genom att klicka på inlägget utvecklas hela tiden.
Det finns många som vill att du ska gilla just deras inlägg – och knepen för att lura dig att göra det bara genom att klicka på inlägget utvecklas hela tiden.

Fejkfilmer som skickar dig vidare till en annan sajt och automatiskt gör att du gillar inlägget sprids på Facebook. Därför ska du inte klicka på dem.

Ett inlägg som sprids just nu visar en tecknad humorfilm med instruktioner för ett samlag. Den delas bland annat av ett fejkkonto som skickar ut en stor mängd likadana inlägg.

Men klickar man på bilden, som ser ut som en videospelare, startar ingen video på Facebook. Istället skickas man vidare till en polsk sajt som ägs av en privatperson och där filmen finns. Om man trycker på inlägget på Facebook gillar man det även automatiskt. Det här är någonting som Facebook och andra sajter försöker motarbeta, berättar Jakob Schlyter, it-expert på företaget Kirei som jobbar med it-säkerhet.

– Man ska inte kunna gilla någonting bara genom att trycka på en länk. Men i praktiken är det svårt att stoppa alla sätt som finns att göra det på. Det blir en klassisk katt-och-råtta-lek där Facebook försöker stoppa det och det hela tiden dyker upp nya sätt att försöka få likes och klick på, säger han.

LÄS MER: Nej, det här ”gratis” glasserbjudandet är inte särskilt gratis 

Förfarandet är relativt vanligt, enligt Jakob Schlyter. Anledningar till att man försöker lura till sig gillningar genom klick kan vara flera. En del företag vill få många gillningar för att få in mer reklamintäkter. Det kan även vara ett sätt att leda människor till en annan typ av material än de tror att de klickar på.

– I de här fallen förstår man inte alltid vilket upplägg som ligger bakom eftersom det är så pass många steg. Det kan även vara så att man vill dra likes till en sida, sedan byter man innehåll på sidan och har kvar sina likes, säger Jakob Schylter.

Ett klassiskt råd som alltid funkar är tänka efter före, och vara försiktig med vad man klickar på i sociala medier.

– Det är sällan man drabbas direkt av bara ett klick, men det kan vara så att man har en webbläsare som är sårbar av andra anledningar och då kan olika saker hända, säger Jakob Schlyter.

LÄS MER: Sluta göra ”tester” på Facebook – du säljer ut dina vänner 

Fyra faktorer som gör att vi blir mer lättlurade

Mattias Lundberg, docent i psykologi på Umeå universitet, listar några exempel på när du ska vara vaksam på nätet:

1. Närhet: Om du tycker om, eller känner den som försöker påverka dig är det större risk att du går på ett budskap. Du behöver inte känna personen själv, men ni kanske har samma intressen, eller har gemensamma vänner.

2. Socialt: Om många har gillat något så är det större chans att du tror det är något du också gillar. Det är därför man i reklam ofta beskriver hur många nöjda kunder man har.

 3. Bekräftelse: Du tror oftare på ett budskap som låter som något gillar och delar gärna ett sådant budskap på internet. Det är när magkänslan och inte huvudet bestämmer, när du spontant ropar ”precis så!”, som du går på ett sådant budskap.4. Titlar: Du litar automatiskt på titlar och experter. Om någon är professor eller kallar sig för expert är det större chans att du tror det personen säger jämfört med någon som saknar titel.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset