”Upp till bevis nu ;) Killar och tjejer lägger upp en bild på drömbilen <3”. I Thug Life Gruppen på Facebook möts 280 000 personer och tusentals kommenterar varje dag. Gruppen har fler medlemmar än vad Uppsala kommun har invånare — och ändå har du säkerligen aldrig hört talas om den.

Minns ni Aftonbladets chatt i början av 2000-talet? Flera hundra människor med användarnamn som Hockeykille_81 och Spinnande_Katt_75 hittade ett ställe där de kunde prata med andra hela dagarna, kvällarna och nätterna.

Folk pratade om ingenting, allt möjligt, om snusk och om smaskigt skvaller.

Thug Life Gruppen, Vilket lag håller du på i SHL?

Chattrummen fungerade på ungefär samma sätt som äldre människor verkar tro att ungdomsgårdar fungerar i dag. Vissa kom tillbaka varje kväll. En del byggde upp relationer med varandra, började gilla varandra och blev kanske till och med förälskade, medan andra inloggade bara var där för att ställa till med otyg.

Chatten hade en guldålder under ett par år, men sedan flera år tillbaka är chatten på Aftonbladet död, men det saknas inte substitut.

I dag samlas människorna i olika grupper på Facebook i stället.

Thug Life Gruppen

Thug Life Gruppen, landets största facebookgrupp
Thug Life Gruppen, landets största facebookgrupp

Lördagsnatt i slutet av januari. En användare postar inlägget ovan i Sveriges just nu största Facebookgrupp.

”Kampen mellan Män & Kvinnor har börjat! Om en man kommenterar sist så vinner männen. Om en kvinna kommenterar sist så vinner kvinnorna! 🙂 Lycka till! 😉 *haha!*”, skriver han.

Efter det rasar kommentarerna in. I snitt har det kommit 50 kommentarer per dag av folk i närmare två månaders tid.

Inläggen ovan kommer från Thug Life Gruppen, en av Sveriges största grupper på Facebook.

LÄS MER: Fem inlägg du inte ska dela på Facebook

I Thug Life Gruppen pratar medlemmarna om precis vad som helst. Under lördagsnatten sände till exempel en kille live på Facebook medan han berättade om hur det spökar hemma hos honom. Närmare 1 000 personer tittade som mest under livesändningen.

Några veckor tidigare sände en medlem i gruppen live när hon pratade om skönhetsideal. 80 000 personer kollade.

”Tauteringstråd! Posta upp bilder på era tatueringar!

Det läggs upp bilder på sina rumpor och raggas och flirtas. Någon pratar om sin favoritbil, en annan pratar om sina favoritband.

Gruppen kallar sig för ett Facebookcommunity och reglerna är enkla. Var trevlig, annars blir du blockad.

— Så som det ser ut i dag vill vi att varenda medlem ska kunna hitta något de är intresserade av. Om det är sport, matlagning, mode, natur, djur. Det spelar ingen roll vad det är.

Orden kommer från Jay Dee, en av administratörerna i gruppen. Han berättar att gruppen har funnits i lite drygt ett år och att den startades för att de ville ha ett ställe att hänga på.

— Men därifrån har det bara tagit fart, säger han.

I kommentarsfältet till det här inlägget försöker flera hundra personer hitta någon att bli kär i.

Senaste veckan har gruppen växt med 6 000 medlemmar.

— Vi vill ha det rent och fräscht. Inga fejkkonton. Om folk inte har profilbilder eller om man har bilder där man inte kan bedöma om det är en tjej, kille, någon som är nio eller nittio år gammal så kommer folk inte in i gruppen, säger han.

Och om man väl har tagit sig in i gruppen är reglerna enkla. Om man är negativ kan man dra därifrån. Då blockas man.

— Vi vill inte ha en sådan atmosfär i gruppen. Det ska vara kärlek och glädje i gruppen.

LÄS MER: De äger de stora Facebooksidorna – egentligen

Gruppen har några återkommande teman. Varje fredag är det , där tjejer uppmanas att lägga upp bild på sina bröst. På söndagen är det No Shirt-söndag, där det är killarnas tur att lägga upp en bild på sig själva i bar överkropp. Alla negativa kommentarer tas bort.

— Det ska vara positivt, kärlek och glädje, säger Jay Dee.

Återbruka mera

Återbruka mera, Sveriges näst största grupp på Facebook.
Återbruka mera, Sveriges näst största grupp på Facebook.

I facebookgruppen Återbruka mera är tongångarna helt andra än i Thug Life Gruppen. Här är det hemslöjd och återbruk som gäller. Inget annat är välkommet.

Det hade blivit fredag hemma hos hobbyåterbrukaren Ninna Kvarby, och hon hade äntligen blivit klar med sin matta. Nu var det dags att posta en bild på den i Återbruka mera, landets näst största grupp på Facebook.

— Jag la ju upp den, och efter 8 minuter var det 200 personer som gillade mattan. Jag bara satt och skrattade. Det gick ju jättefort, och var femte minut var det någon som gillade. Sedan började folk kommentera. Det är ju en egoboost som heter duga, säger Ninna Kvarby.

Ninna Kvarby
Ninna Kvarby sydde en matta av 20 par jeans. Sedan slutade hennes telefon aldrig att plinga.

Om man ser grupperna som små kommuner blir också kändisskapen som växer fram i grupperna lättare att förstå. Precis som att Umeå kommun har sina lokalkändisar har grupperna sina egna profiler.

— Man strävar kanske inte längre efter att vara världskänd inom sitt gebit utan det handlar snarare om att man vill hitta rätt grupp att vara känd och bli respekterad inom, säger Elza Dunkels, forskare inom interaktiva medier och lärande vid Umeå Universitet.

Ninna Kvarby med jeansmattan börjar bli en sådan person. En sådan är AnneSofie Ampén, grundare av Återbruka mera.

Hon startade gruppen år 2009 då hon tyckte att det saknades platser där folk som verkligen gillar slöjd och hantverk kunde mötas, prata och inspireras av varandra.

Ikeakassar som folkdräkt

I början tuffade gruppen på utan att göra något större väsen av sig. Knappt femtusen medlemmar la upp bilder på återanvända gamla prylar som hade fått ett nytt användningsområde.

Sedan fick en kvinna i gruppen en idé. Hon sydde en klänning utav gamla påslakan och la upp en bild i gruppen.

— Det var då det brakade iväg, säger AnneSofie Ampén.

Bilden fick tusentals likes och plötsligt började ansökningarna till gruppen välla in. Som mest kunde hon få flera tusen ansökningar per dag.

I takt med att användarna blev fler så blev också de negativa kommentarerna vanligare.

— Det började bli bråk.

AnneSofie Ampén gillade inte utvecklingen, så hon satte ner foten. I egenskap av administratör kunde hon ju sätta regler i sin grupp, resonerade hon. Så AnneSofie förbjöd helt enkelt den dåliga stämningen.

LÄS MER: Så gör Facebooksidor för att bli stora

— Jag har en nolltolerans mot negativitet.

De flesta tyckte att hennes initiativ var utmärkt. Men en liten klick blev rasande och ansåg sig bli behandlade på ett felaktig sätt. Gruppen ”Återbruka mera utan regler” startades av några tidigare blockade medlemmar, men eftersom stämningen i den gruppen blev så dålig fick även den gruppen införa regler.

— Min grupp är poppis just för att jag har den regeln, säger AnneSofie Ampén.

"När jag borstat hundarna (har två finska lapphundar) så lägger jag pällsen i en tallbollshållare så att små fåglar kan använda pälsen i sina bon

Forskaren Elza Dunkels tycker om utvecklingen av ett förbud mot negativa kommentarer i den här typen av grupper. Folk har insett att det inte är särskilt kul att vara rasande på internet, tror Elza Dunkels.

— Det är jätteroligt. Varför ska man egentligen få ha negativa kommentarer? Det är ju poänglöst. Varför ska jag ha rätt att säga emot om jag pysslar ihop en pall? Det är inte min rättighet att säga att den är ful. Jag kan verkligen sympatisera med den regeln. Det är så fint att man kan få vara kreativ på sitt fumliga sätt om man vill.

Stå upp för Peter Springare

En grupp som gått åt motsatt riktning är den snabbast växande gruppen i Sverige, Stå upp för Peter Springare. I dag är det ungefär 199 000 medlemmar i gruppen. Journalisten Emanuel Karlsten har följt gruppen på nära håll.

"Löfven tänker vinna valet 2018 med sänkt skatt för pensionärer. Låt er inte luras.”

Polisen Peter Springare skrev en status som handlade om vilka länder vissa misstänkta brottslingar hade sitt ursprung i. Statusen fick stor spridning på Facebook.

— Sedan var det en snubbe som kanaliserade det här genom att starta en grupp eftersom det fanns någon bild av att han jagades, och då blev det här en kanal där det var enkelt sätt att visa solidaritet för Peter Springare, säger Emanuel Karlsten.

En del gick med frivilligt medan andra lades till i gruppen utan något godkännande.

— Då mobiliserade det väldigt snabbt, och det är första gången som en grupp har använts på det sättet. Man har sugit folk in i gruppen, folk läggs till och det blev ett sätt att mobilisera.

Emanuel Karlsten beskriver en del av medlemmarna som ”vanliga knegare”, medan vissa av medlemmarna är högerextrema och rasister. En del blockas och inlägg tas bort, men mycket ilska och aggressiva kommententarer ligger kvar.

– Sedan är det en mindre grupp högerextrema som är rasister som blandar upp budskapet med rasism. Här blir det knepigt för de som startat grupperna att hålla reda på det här.

Atmosfären i Peter Springare-gruppen jämfört med Återbruka mera är som natt och dag. I ena gruppen frodas negativiteten och gruppen är i sig själv ett sätt för medlemmar att visa sitt missnöje.

Tack för alla glada tillrop!

I Återbruka mera är tongångarna annorlunda. Jeansmattemakaren Ninna Kvarby har fortfarande inte fattat att flera tusen människor tyckte om hennes matta.

— Jag har bara suttit och skrattat. Mina döttrar säger ”mamma – du är känd på hela Facebook” Det kan inte vara någonting dåligt med det. Jag blir lite så där… Lite mallig i överkant. Men det går över.

Elza Dunkels, nätforskare

Elza Dunkels tror att stora grupper kommer fortsätta vara en stor del av Facebook framöver.

— Det är så pass etablerat nu. Nu vet fler vad det betyder och hur det används, vad det kan betyda att vara med i en sådan och så. För tre år sedan var det kanske en mindre skara som förstod vad det var.

Jeansmattemakaren Ninna Kvarby håller med. Själv kallar hon sig för en återbruksknarkare. Hon älskar att gruppen inte tillåter negativitet. Varför ska man egentligen bråka? Alla är ju ändå bara där eftersom man gillar återbruk. Det behöver inte vara svårare än så.

— Det jag tycker är så fascinerande är att det är människor av alla sorter med i gruppen. Människor med olika bakgrund, förutsättningar, åsikter och allt möjligt . Ändå har man något att samlas kring. Det är nästan en bedrift, säger hon.

Sveriges fem största grupper på Facebook

Thug Life Gruppen: 280 000 medlemmar i inloggat läge (240 000 i utloggat läge)

En grupp om: precis vad som helst och ingenting. Det enda som är förbjudet ett diskutera är politik och religion. Alla inlägg förhandsgranskas av moderatorer.

 Återbruka mera! Drygt 250 000 medlemmar i inloggat läge (250 000 i utloggat läge)

En grupp om: Slöjd, återbruk och hantverk. Det enda som är tillåtet är positivitet och inlägg om slöjd, återbruk och hantverk. Inlägg förhandsgranskas inte, men moderatorer tar ofta bort inlägg.

Stå upp för Peter Springare! Ungefär 200 000 medlemmar. (ingen siffra i inloggat läge)

En grupp som skapades till stöd för polisen Peter Springare efter att han listat etnicitet på brottslingar som han utrett på våldsroteln i Örebro under senaste veckan. Gruppen har administratörer, men det är en flod av inlägg och kommentarer som ibland är främlingsfientliga och hotfulla.

Inredning, inspiration och renovering: Drygt 150 000 medlemmar (ingen siffra i inloggat läge)

En grupp om: Inredning inspiration och renovering. Här skryter man om sin hantverkarinsats eller lägger upp bilder när man behöver hjäp och råd.

Den största gruppen på Facebook. Ungefär 128 000 medlemmar (Ingen siffra i inloggat läge)

En grupp om: Lite som Thug Life Gruppen, men med mindre moderering. ”Ingen grupp på Facebook författad på svenska skall vara mer inne, hype, trendig, galen, sexig och innovativ än Sveriges mest händelserika grupp på Facebook. Denna.”

Fotnot: Facebook visar av någon olika siffror för antal medlemmar i gruppen om man är i utloggat eller i inloggat läge. För en komplett jämförelse i utloggat läge rekommenderas Emanuel Karlstens lista över Sveriges största grupper

 Källa: Siffror från Facebook, Emanuelkarlsten.se

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset