Londons borgmästare har tröttnat på reklam som spär på orealistiska kroppsideal. Därför förbjuder han nu all annonsering som kan bidra till en negativ kroppsuppfattning i stadens kollektivtrafik. "Ingen ska känna sig pressad till att behöva se ut på ett visst sätt medan man åker tunnelbana eller buss", säger Sadiq Khan .

Catherine Wylie/TT

Reklambilden från Protein World i Londons tunnelbana väckte starka reaktioner på sociala medier. Många tyckte att annonsen uppmuntrade till en ohälsosam livsstil och en osund kropp. 

Under sin valkampanj lovade Londons borgmästare Sadiq Khan att förbjuda all reklam som kan uppmuntra människor att anpassa sig till ohälsosamma eller orealistiska kroppsideal. En särskilt utsatt grupp enligt honom är unga. 

– Som pappa till två tonårsflickor är jag mycket bekymrad över den här typen av reklam som kan förnedra människor, särskilt kvinnor, och få dem att skämmas över sina kroppar. Det är hög tid att detta får ett slut, säger Sadiq Khan i ett pressmeddelande. 

►LÄS MER: Nu får den som anlitar för smala modeller fängelse i Frankrike

Nu har vallöftet blivit verklighet: All reklam som kan bidra till ohälsosamma kroppsideal förbjuds nu i Londons kollektivtrafik. Förbudet kommer att börja gälla från och med nästa månad och omfattar   tunnelbanor, bussar, spårvagnar, stationer och på gatan. 

Som en del av den nya bestämmelsen ska även en speciell reklamgrupp övervaka Transport of Londons annonser för att se till att ingen av dem överskrider de uppsatta reglerna. 

– Ingen ska känna sig pressad till att behöva se ut på ett visst sätt medan man åker tunnelbana eller buss och jag vill skicka ett tydligt meddelande till reklambranschen om detta, säger Sadiq Khan i ett pressmeddelande. 

 

Svensk Kvinnolobby: "Ett fantastiskt initiativ"

Även i Sverige är vilken slags reklam som ska vara tillåten respektive förbjuden en het fråga. Sveriges Kvinnolobby anser att mycket av den reklam som syns i tunnelbana är diskriminerande på många olika sätt, men svensk lagstiftning gör det omöjligt att fullt ut följa Londons exempel.

Sveriges Kvinnolobby, som driver kampanjen Reklamera för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, hyllar nu initiativet i London. 

– Vi tycker att det här är ett fantastiskt initiativ och det är så roligt att se att politiker tar ett mer aktivt ansvar över de reklamytor som de själva äger. I dag finns det mycket reklam som är sexistisk och diskriminerande på olika sätt. Jag tror att det skulle vara jätteviktigt om vi kunde få en liknande reglering i Sverige, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby. 

►LÄS MER: "Tjejer vill ha tjejiga skor" – nu fälls den här barnreklamen som sexistisk

Enligt Rebecca Heinemann, kansliråd på finansdepartementet konsumentenhet, finns det större tveksamheter kring att  lagstifta om förbud mot reklam som är könsdiskriminerande eller uppmuntrar till ohälsosamma kroppsideal

– En sådan lagstiftning skulle strida mot grundlagen, säger hon.   

Vilseledande reklam går att förbjuda då det är en kommersiell fråga. 
– Men det går inte att införa förbud mot att använda alldeles för smala modeller då det inte är rent kommersiellt utan handlar om tycke och smak, säger Rebecca Heinemann.
Däremot kan reklamen enligt henne prövas av reklamombudsmannen och fällas om den bryter mot god marknadsföringssed.

Sedan är det upp till enskilda aktörer inom kollektivtrafiken i Sverige att avgöra vilken typ av reklam de vill visa. Storstockholms lokaltrafik, SL, har en policy för komersiell reklam och 2005 uppdaterades policyn med ett förbud mot könsförnedrande reklam uppger pressekreteraren Claes Wersäll. Policyn säger dock inget om kroppsideal. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Politik