Låg lön och liten bostad är sådant som gör att världen blir lite vackrare. Eller hur? Ganska korkad tankegång, lika begåvad som att det är roligt att ta en långpromenad i för små skor.
Men ändå finns det folk som går omkring och ilsket mumlar ”small is beautiful” så fort de ser något som inte kan förflyttas med hjälp av en flakmoppe.
När är det ”lilla” egentligen bra och vackert?

Rätt många säger nog att små butiker är vackrare och bättre än stora, och så snyftar de till över den utvecklingsvåg som sköljer bort små affärer.
Glesbygdsverkets årsrapport visade att de senaste 15 åren har antalet småbutiker minskat från 3 360 till 1 182, vilket ju är alldeles utmärkt för ägarna och de anställda. Det kan ju inte vara något nöje att stå i en butik där ingen handlar.
Om man ser på utvecklingen i alla svenska kommuner så har 11 000 mindre butiker  försvunnit de senaste 20 åren – men vi har i stället fått 900 stormarknader.
En liten butik kan aldrig erbjuda dig samma urval som en stor, och den stora butiken kan pressa inköpspriset så att du inte behöver betala onödigt mycket – och dessutom ger den dig längre öppettider. Big is better!

Av någon obegriplig anledning anses små livsmedelsbutiker vara mer miljövänliga – när det egentligen är den stora butiken eller livsmedelskedjan som har de ekonomiska resurserna och personal nog att hantera sådant som kontakten med lokala, ekologiskt inriktade odlare – och det är först dessa odlares kontakt med stora kedjor som gör det möjligt för dem att uppnå stordriftsfördelar i sitt eget lantbruk och därmed expandera de ekologiska odlingarna.
Grönt må vara skönt – men smått är definitivt inte flott – och samma sak gäller i tredje världen.

I ”Små bönder – stora marknader” – en nyutkommen rapport från biståndsorganisationen Kooperation utan gränser – konstateras att av de 30 största livsmedelskedjorna i världen så har tio inlett en mycket snabb expansion  i Asien, Afrika och Latinamerika och resultatet är att små butiker slås ut, odlare tvingas till standardisering och vidareförädlingen koncentreras.
Det innebär att människor förlorar sina gamla anställningar eller företag – men i stället skapas nya och bättre arbetstillfällen i de stora odlingarna, butikerna och lagren.
Vi som tror på gröna värden och hållbar utveckling ska inte drömma oss tillbaka till forna tiders lanthandel där allt luktade fuktigt ylle. Låt oss istället skapa en stor livsmedelskedja med ekologisk inriktning.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset