Röken steg högt från centrala Stockholm efter bussbranden.
Röken steg högt från centrala Stockholm efter bussbranden.

I helgen exploderade en buss som drivs av biogas mitt i centrala Stockholm. Brandexperten Tommy Carnebo vill att det ska införas en speciell märkning av fordon som drivs av gas. Färgade nummerplåtar på alla gasfordon kan göra så att människor inte blir allvarligt skadade, enligt Tommy Carenbo.

Explosionen av SL-bussen i centrala Stockholm under söndagen har väckt debatt. Vissa anser att bussarna som drivs av biogas är livsfarliga, andra tonar ner riskerna med bussarna.

Tommy Carnebo är brandman, samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar, och föreläser på heltid om riskerna med el- och gasbilar. Han tycker inte att man ska ta bort bussarna, men anser att ett tydligt regelverk måste på plats.

– Jag håller med om att vi ska ha de här bussarna och bilarna ur klimatsynpunkt. Men då måste vi förstå riskerna med det. Vi måste anpassa utbildningen av brandpersonal, vi måste utbilda yrkeschaufförer som ska köra fordonen och vi måste få till en märkning av de här fordonen. Där är vi tyvärr inte i närheten framme i dag, säger han.

Tommy Carenbo. Bild: Södertörns brandförsvarsförbund.

LÄS MER: Buss exploderade i centrala Stockholm

Gasfordon är försedda med en säkerhetsventil som ska lösas ut vid en temperatur på 110 grader. Om den ventilen inte fungerar blir explosionsrisken extremt hög.

Om ett gasfordon har fungerande säkerhetsventiler skjuter det istället ut en eldlåga som är sex meter lång på en personbil och tjugo meter lång på en buss.

– Vi arbetar på helt olika sätt när vi närmar oss en gasbil jämfört med en vanlig bil som brinner. Om det är ett gasfordon måste vi utrymma närliggande byggnader och spärra av 75 meter runt om på grund av explosionsrisken. Och om säkerhetsventilen fungerar kan den lågan gå åt vilket håll som helst, då är det viktigt att hålla avståndet. När vi tar hand om en vanlig bil som brinner är det bara röken och airbagen man måste passa sig till, säger Tommy Carnebo.

Så här kan det se ut efter att en gasbil exploderar efter en brand. Bild: Södertörns brandförsvarsförbund.

LÄS MER: Så många miljoner betalas till försenade resenärer i kollektivtrafiken

Tommy Carenbo villl se en tydlig märkning så att brandmännen ser från långt håll vilken typ av fordon det är som de ska arbeta med. Ett förslag är att gasfordon skulle kunna få färgade nummerplåtar för att skilja ut dem.

– Till personbilar skulle jag vilja se en annan färg på nummerplåtarna så att vi snabbt kan se vilken typ av fordon det är vi ska handskas med. På tyngre fordon vill jag se en tydlig märkning som kan utläsas på håll, fram, bak och på båda sidorna på fordonet, säger han.

Hur viktig kan en sådan här märkning vara? 

– Jag hävdar att det kan vara skillnaden på att någon skadas rejält eller inte, och i vissa fall kan en märkning av gasfordon rädda liv, säger Tommy Carnebo.

Nu vill Tommy Carnebo att politikerna ska ta sitt ansvar och hjälpa till att få ett ordentligt regelverk på plats.

– Jag har pratat om riskerna med gasbilar i flera år och det är jättesynd att det ska krävas en olycka för att politikerna ska få upp ögonen för det här problemet. Men förhoppningsvis kan vi få till en diskussion om hur vi ska hjälpa varandra nu, säger han.

Infrastrukturminister Tomas Enroth (S) har kallat till ett säkerhetsmöte på grund av explosionen. Flera myndigheter är involverade i säkerhetsarbetet. SKL, Transportstyrelsen, Trafikverket, MSB och Sveriges Bussföretag är alla inkallade. Mötet ska säkerställa att det finns tillräckliga säkerhetsföreskrifter för att undvika olyckor framöver, det rapporterar TT.

LÄS MER: Testa din brandvarnare: ”Kan ge dig den extra minut du behöver för att rädda liv

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset