Bussresenärer är nöjdast med resan visar en granskning av Svenskt Kvalitetsindex. Arkivbild.
Bussresenärer är nöjdast med resan visar en granskning av Svenskt Kvalitetsindex. Arkivbild.
Persontransport TT

Det är både ris och ros när kunderna sätter betyg på sina transportbolag, visar en granskning av transportsektorn som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har gjort.

Närmare 40 procent uppger att de drabbats av förseningar, för vissa aktörer handlar det om så många som 7 av 10 tillfrågade resenärer.

Nettbuss Bus4You får än en gång bäst betyg bland de bussbolag som ingått i studien. Bland flygbolagen hamnar Braathens Regional Airlines (BRA) högst upp och bland tågoperatörer får MTR Express högst betyg.

"Bussbolagen har alltid haft nöjdare kunder än tåget och flyget och SKI kan konstatera att det är sjunde året i rad som just Nettbuss Bus4You kommer allra bäst ut. Tågbranschen ligger fortsatt lågt, men vi noterar att SJ hela tiden förbättrar sina resultat från de låga nivåer som uppmättes under 2010–2012", säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i ett pressmeddelande.

Undersökningen, med inriktning på persontransport med flyg, tåg och buss, bygger på 1 500 intervjuer som gjordes under maj 2017.

Bussresenärer är nöjdast med resan visar en granskning av Svenskt Kvalitetsindex. Arkivbild.
Bussresenärer är nöjdast med resan visar en granskning av Svenskt Kvalitetsindex. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset