Ako Rahim har en lång och bred karriär inom fitness och träning. På CrossFit Atum hjälper han medlemmarna att bli starkare, snabbare och smidigare.
Ako Rahim har en lång och bred karriär inom fitness och träning. På CrossFit Atum hjälper han medlemmarna att bli starkare, snabbare och smidigare.

CrossFit handlar om att gå utanför sin komfortzon – men även om det innebär att pressa sig till max är det inte enbart en träningsform för extrema atleter. På boxen CrossFit Atum finns allt från nybörjare till kända fitnessprofiler som tävlat i tv på bästa sändningstid.

I CrossFit tränar du både styrka, kondition och smidighet. Det är en varierad träning som handlar om att hitta rätt teknik och gå utanför din komfortzon.

– För att kunna göra det måste du ha en instruktör som har kunskapen – som vet hur långt du kan pressa dig och kan sätta gränser, säger Ako Rahim som menar att det är viktigt att tekniken kommer före belastningen.

Vill du ha ännu mer träningsinspiration så följ Ako Rahim på Instagram @akorahim. Foto: Kristofer Hedlund

Har startat eget CrossFit-gym

Han är fitnessprofilen som synts i tv och vunnit internationella tävlingar – och för ett år sedan gick en gammal dröm i uppfyllelse då han tillsammans med en vän startade sitt eget gym och box. På CrossFit Atum har de kombinerat ett traditionellt gym med en CrossFit-box (en box är ett annat ord för CrossFit-gym) och på väggen hänger medlemmars rekord för olika övningar och wod:ar (workout of the day, alltså dagens träningspass) som det kallas. Ako Rahim säger att det är roligt att se hur personer som för bara ett år sedan var oerfarna nu har utvecklats och blivit duktiga på CrossFit.

Hur är du som coach?

– Ganska hård. Jag tycker att det är viktigt med disciplin och kommer från kampsportvärlden där det handlar om att vinna och att alltid göra sitt bästa.

Anpassar övningarna individuellt

I lokalen på Kungsholmen håller Ako Rahim CrossFit-klasser om tio personer åt gången. Hit kommer både tjejer och killar, även om tjejerna är något fler, för att bli starkare, snabbare och smidigare, och det finns allt från nybörjare till proffs. Ako Rahim vill hålla klasserna små eftersom det är viktigt att han hinner se alla och kan anpassa träningen och övningarna till varje person.

– Det här är inget gym där du i tysthet stör dig på att den där snubben alltid har en viss maskin – här pratar människor med varandra. Det är väldigt mycket av ett community här, säger Ako Rahim.

Eftersom CrossFit är en högintensiv träningsform med svettgaranti är det inte ovanligt att både killar och tjejer tränar utan träningströja för att få lite extra svalka. Men det är så klart valfritt. Foto: Kristofer Hedlund

Bygg styrka med CrossFit: Ako Rahim visar 5 effektiva övningar

Vill du testa övningarna själv men är osäker på tekniken – be om hjälp av en coach eller PT.

1. Ryck

I CrossFit används det engelska ordet för ryck: snatch. Övningen går ut på att lyfta skivstången från golvet, rakt över huvudet, och ställer krav på både styrka och teknik. Foto: Kristofer Hedlund

Ryck är främst en ben- och ryggövning. Det är en väldigt teknikkrävande övning och sätter mycket belastning på rörlighet genom hela kroppen.

– När du mjukar upp hela kroppen och får upp rörligheten minskar du skaderisken, säger Ako.

2. Repklättring

Att klättra upp för ett rep med enbart armarna är ett utmanande träningsmål. Foto: Kristofer Hedlund

I den här övningen tränar du främst rygg och armar och här gäller det att hitta tekniken för att kunna låsa benen och på så sätt bygga upp styrkan att ta dig uppåt.

– Repklättring handlar om både styrka, teknik – och vilja, säger Ako.

3. Slädpress

Slädpress är en effektiv helkroppsövning som kommer få dig att flåsa. Foto: Kristofer Hedlund

Precis som namnet avslöjar går övningen ut på att du ska dra vikter efter dig ett visst antal meter. CrossFit-träningen kan anpassas efter din nivå men Ako Rahim säger att du bör träna det minst tre gånger i veckan om man vill bli bättre.

– Om du bara gör det någon gång i veckan blir det svårt att utvecklas och du kommer ständigt ha extrem träningsvärk efter varje pass.

4. Gå på händer

Att gå på händer är ett vanligt moment i CrossFit. Här går Ako Rahim på händer med kollegan Jenny Adolfsson. Foto: Kristofer Hedlund

Crossfit handlar om både kondition, styrka och smidighet och det här är en gymnastikövning där du tränar balans. Nybörjare börjar med att träna på övningen mot en vägg.

5. Pull ups

Jenny Adolfsson visar hur en strikt pull up ska se ut. Foto: Kristofer Hedlund

Här gäller det att ha kraften att dra upp sin kroppsvikt så att hakan kommer över räcket. Du kan skala ner övningen genom att använda sig av powerband (gummiband) för att få hjälp upp. Styrkeövningen kan göras på många sätt, även i ringar.

Fakta: CrossFit Atum

Vad: Kombinerad CrossFit-box och gym. Här kan du även få hjälp med personlig träning, kostråd och idrottsmassage.

Var: I Stadshagen i Stockholm.

Här kan du läsa mer om CrossFit Atum!

Fakta: Det här är CrossFit

• CrossFit är högintensiv och varierad funktionell träning som innehåller både styrkelyft, gymnastiska rörelser och konditionsträning.
• Den populära träningsformen skapades i USA av den före detta gymnasten Greg Glassman 1996.
• Det första CrossFit-gymmet, eller boxen som det heter på CrossFit-språk, ligger i Santa Cruz i Kalifornien.
• Varje år avgörs VM i CrossFit i Kalifornien: På CrossFit Games tävlar de 40 mest vältränade kvinnorna i världen och de 40 mest vältränade männen i världen om att utses till Fittest on earth.

CrossFit har en egen vokabulär – här är några ord du kommer höra i boxen:

Coach: CrossFit-tränaren kallas för coach.

Wod = Work out of the day. Dagens träningspass där upplägget varierar. Många wod:ar är uppkallade efter kvinnonamn, som Fran, Cindy och Mary.

Amrap = As many rounds/reps as possible. När en wod är en amrap innebär det att du ska genomföra så många varv eller repetitioner som du hinner av ett visst antal övningar på en viss tid.

Emom = Every minute on the minute. När en wod har inslag av Emom innebär det att du varje minut ska pausa övningen du gör just då och genomföra ett moment, till exempel tre burpees, innan du får fortsätta med övningen du höll på med. Det gör wod:en extra flåsig.

Double unders: Utmanande hopprepshopp där repet ska snurra två varv under dina fötter från det att du hoppar upp i luften till dess att du landar.

CrossFit Open: Kvaltävling i flera moment som är öppen för alla att CrossFitutövare att delta i. De bästa från Open går vidare till nästa kvaltävling: CrossFit Regionals. Därifrån går de allra bästa vidare till VM – CrossFit Open.

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om träning