Centerpartiet i Stockholm byter spår och går emot allianskollegorna. Nu vill partiet slopa spärrarna i tunnelbanan.

TT

För att få bort trängseln i Stockholms tunnelbana vill Centerpartiet ta bort spärrarna på flera platser. 

– På flera håll i Stockholms kollektivtrafik är trängseln värre än någonsin. Vi ser att det fungerar i andra städer som Berlin, Helsingfors, Köpenhamn och Wien. Det kan öka tryggheten, minska trängseln och vara mer välkomnande, säger Gustav Hemming (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.
 
I ett första steg vill Centerpartiet ha öppna spärrlinjer i de tunnelbanestationerna med mest trängsel. Vilka stationer det gäller är inte klart, men T-centralen och Slussen är troliga kandidater, enligt Gustav Hemming. Även Gullmarsplan och Fridhemsplan är tänkbara kandidater. Men på sikt vill partiet plocka bort spärrarna i hela tunnelbanan.
 
Vad tror du att allmänheten tycker om att ni vill ta bort spärrar som kostat åtskilliga miljoner?
– Jag tror att de flesta vill ha en välfungerande kollektivtrafik. Och att plocka undan spärrar inte dyrt. Nu vill vi börja med de stationer som är mest trafikerade och skulle det slå radikalt fel har vi inte slängt bort något, säger Gustav Hemming.
 
Öppna spärrlinjer innebär inte att man ska slippa att betala. Och för att stoppa plankarna vill Gustav Hemming se fler trafikvärdar och biljettkontroller i kollektivtrafiken.
– Det handlar om mer personal men också att förbättra hur kontrollerna genomförs. Min känsla är att kontrollerna i dagsläget inte är så effektiva som de borde vara, säger han.
 
Centerpartiet vill också öppna alla dörrarna på blåblusarna för påstigning. Ett annat vallöfte är att köpa in så kallade Superbussar, alltså bussar i tre sektioner som nyligen börjat rulla i Malmö. Men för Malmö har det inneburit omfattande – och dyra - ombyggnationer och anpassningar i staden.
 
Hur blir det i Stockholm?
Det kommer säkert att kräva en del ombyggnationer. Men det är vår bestämda uppfattning att det blir billigare än att satsa på exempelvis spårvagnar, säger Gustav Hemming, som också menar att effektivare påstigningar också kan ge fler bussturer med samma antal chaufförer.
 
Att Centerpartiet nu går emot allianskollegorna ser han inte som ett problem. Han tror snarare att Centerns förslag kan vinna mark bland de borgerliga kollegorna.
 
– Trängseln förvärras för varje dag och nu måste alla vända på alla stenar för att komma med lösningar. Antingen kommer andra partier att ansluta sig till vårt förslag eller så får de att presentera andra förslag, säger han.
 
Men Moderaterna ratar C-förslaget om slopade spärrar.
 
– Det verkar lite ogenomtänkt. Det har man försökt förut vilket har kostat enstaka stationer mångmiljonbelopp, säger Kristoffer Tamsons, moderaternas valledare i Stockholms läns landsting.
– Att ta bort spärrarna är att köra ner pengar i fickorna på tjuvåkare och att ta pengar från hederliga betalande resenärer och utbyggnaden av tunnelbanan, menar han.
 
Vad tycker du om att Centerpartiet gör ett sådant här utspel?
– Det får vi ha en dialog om – vad som bäst gynnar kollektivtrafiken. Vi har ett väldigt gott samarbete, säger Kristoffer Tamsons.
 
Också Kristdemokraterna säger nej.
–Jag tycker att det är dumt att centerpartiet inte tar till sig beprövade exempel från Sverige och resten av världen som visar att tjuvåkandet ökar dramatiskt, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
 
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset