H&M erbjuder rabatt på Foursquare och i den amerikanska versionen av Facebook Places Deals.
H&M erbjuder rabatt på Foursquare och i den amerikanska versionen av Facebook Places Deals.

Nu kan du få rabatt på kaffet med Facebook. Snart lanseras Places Deals där du kan ”checka in” på bland annat kaféer och få erbjudanden. – Den lilla entreprenören har mycket att tjäna på att finnas på Facebook Places Deals, säger pr-konsulten Judith Wolst.

Facebook lanserade erbjudandetjänsten Places Deals i USA i slutet av förra året med företag som Starbucks, McDonald’s och varuhuset Macy’s. Nu lanseras tjänsten i Europa, och Storbritannien är första landet att testa.

– Sverige är inte med nu, men målet är att det ska lanseras de närmsta dagarna, säger Jan Fredriksson, talesman för svenska Facebook.

Ett företag som deltar i den amerikanska versionen av Facebook Places Deals och Foursquare är svenska klädjätten H&M.

– Framtiden får utvisa om vi kommer finnas på Facebook Places Deals även i Sverige. Vi finns redan nu på Foursquare, säger Håcan Andersson på H&M.

På Foursquare, som är en konkurrerande tjänst, erbjuder H&M tio procent rabatt på vissa kläder till alla som checkar in. Det går inte att fuska – man måste befinna sig i butiken.

Organisationen Svensk Handel följer GPS-tjänsternas utveckling för att se vad de innebär för butikerna.

– Jag tror att fler checkar in på renodlade positioneringstjänster som Gowalla och Foursquare än på Facebook Places. Samtidigt ger Facebook Places betydligt fler möjligheter att checka in, säger Hans Tjernström, ansvarig för sociala medier på Svensk Handel.

Vilka företag kommer använda Facebook Places Deals?
– Det beror på vilka som använder sociala medier i övrigt. Vissa företag ligger längre fram i utvecklingen än andra, och folk blir mer och mer nyfikna på sociala medier, säger Hans Tjernström.

När Facebook Places lanserades i USA storsatsade klädföretaget GAP. De 10 000 första kunderna fick ett par jeans utan kostnad. De som checkade in för sent och missade erbjudandet fick 40 procent rabatt på jeanspriset.

– Det är hög tid att fundera på hur positionstjänster med erbjudanden fungerar, säger Hans Tjernström.

Erik Söderholm

Judith Wolst, konsult och expert på sociala medier på pr-byrån Hallvarsson & Halvarsson.

Pr-konsulten: Mobilen blir vår förlängda arm

Positionsapparna är här för att stanna. Men företagen måste ha bra erbjudanden för att rabatterna inte ska bli en tillfällig fluga.

– Det finns risk att det blir inflation på erbjudanden, som spam, säger Judith Wolst, konsult och expert på sociala medier på pr-byrån Hallvarsson & Halvarsson.

Det är inte bara stora företag som kan lansera erbjudanden på Facebook.

– Den lilla entreprenören har mycket att tjäna på att finnas på Facebook Places Deals, eftersom det är gratis och blir som en marknadsföringshype. Vi shoppar mer och mer med hjälp av mobilen. Den blir som vår förlängda arm, säger Judith Wolst.

Sverige ligger inte i framkant när det gäller positionsappar med erbjudanden.

– Jag var i San Francisco nyss. Där finns erbjudanden överallt och folk utnyttjar det verkligen. Det är trist att Sverige är så långt efter. Många i Sverige väntar på att andra ska ta initiativet, säger Judith Wolst.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset