Foucauld Guerin och Nicolas Blondeau har studerat generationen millennials i 18 månader.
Foucauld Guerin och Nicolas Blondeau har studerat generationen millennials i 18 månader.

Snart kommer 60 procent av arbetskraften i Sverige att bestå av millennials. Något som chefer måste anpassa sig till. Det menar iallafall Foucauld Guerin som har studerat generationen ute på arbetsplatserna. ”Chefer måste förstå vad den generationen behöver”, säger han.

Foucauld Guerin och hans kollega på Team.bio har under 18 månader studerat generationen födda från 1980-talet fram till millenieskiftet. Den insamlade datan har de format till ett verktyg ämnat för chefer som leder så kallade millennials. Något chefer tidigare har haft problem med, menar Guerin.

De har inte så mycket tålamod eftersom att de är individualister

Vad har ni kommit fram till är den generationens största styrka kontra svagheter?

– Man kan säga att den generationen är passionerade, kreativa, ivriga att utvecklas och benägna att öppna för förändringar. Därför är de en bra inspirationskälla att ha i sin organisation.

En av de största fördelarna med millenniegenerationen är energin, enligt Foucauld Guerin. Men, säger han, den generationen är mer individualistiska än dess föregångare.

– Chefer får en nyckelroll när det gäller millennials engagemang på arbetsplatsen. De har inte så mycket tålamod eftersom att de är individualister och förväntar sig ett ledarskap som är anpassat för dem själva.

Chefer måste förstå vad den generationen behöver och vad de förväntar sig av sin chef

Vad är den största skillnaden mellan den här och den förra generationen?

– Man kan säga att millennials är en generation som har fått mer individuell uppmärksamhet av både föräldrar och av lärare i skolan. Därför förväntar de sig, mycket mer än tidigare generationer, att chefer ska bry sig om hur de mår och föra en dialog angående kompetensutveckling.

Med anledning av det har Foucault och hans kollega tagit fram ett digitalt verktyg som hjälper arbetsledare att anpassa sig till den generation som kommer att uppta 60 procent av alla i yrkeslivet inom bara några år, berättar han.

– Chefer måste förstå vad den generationen behöver och vad de förväntar sig av sin chef. Vårt verktyg har tre funktioner: välmående, kompetens och feedback, som går ut på att i förlängningen skapa mer face-to-face-interaktion mellan den anställda och chefen.

Fyra viktiga parametrar för chefer:

1. Välmående
– Medarbetaren och chefen ska ha en kontinuerlig dialog om medarbetarens individuella välbefinnande.

2. Kompetens
– Chefen måste kunna följa millennials kompetensutveckling och visa att den individuella kompetensutvecklingen är viktig för organisationen.

3. Feedback
– Chefen måste ge kontinuerlig feedback till millennials på vad de gör. Det kan vara en ”like” i en digital plattform, till exempel.

4. Realtid
– Chefer behöver förstå att millennials är den första digitaliserade generationen. De förväntar sig delvis ett digitaliserat ledarskap, där interaktion angående välmående och kompetens sker i realtid.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset