Chlorella och spirulina dricks ofta i någon form av smoothie eller annan dryck. Men är algerna så hälsosamma dom de beskrivs?
Chlorella och spirulina dricks ofta i någon form av smoothie eller annan dryck. Men är algerna så hälsosamma dom de beskrivs?

Idealisk föda för människan och en viktig ingrediens i ett hälsosamt liv. Så beskrivs chlorella och spirulina. Men vad vet vi egentligen om ”superalgerna”? Metro reder ut.

Kan vi dra ned på vanlig mat och börja äta mer alger i stället?

Ungefär den känslan kommer du få om du surfar runt och läser på om chlorella och spirulina – sötvattenalgerna som påstås innehålla alla vitaminer och mineraler du behöver, och vara en viktig ingrediens i ett hälsosamt liv.

LÄS MER: Över hälften av svenskarna köper vitaminer: ”För många är det helt onödigt”

Men hur ligger det till egentligen?

Näringsfysiologen Anki Sundin håller inte med om beskrivningarna.

– Chlorella är intressant för att den innehåller en del omega 3-fettsyror och är väldigt rik på antioxidanter. Spirulina är också väldigt rik på antioxidanter. Det är väl ur det perspektivet som jag i första hand skulle säga att de är intressanta som livsmedel. Men i samma andetag kan jag ifrågasätta om det är alger som vi ska äta mer av eller om vi i första hand ska äta vanliga bra livsmedel för att fylla det behovet, säger hon.

Kan det fylla någon funktion?

– Det är klart att de är näringsrika och bra på många sätt, men de skulle inte ersätta några andra livsmedel om du frågar mig som näringsfysiolog. Då är det i första hand bäst att titta på de livsmedel vi har närmare till hands, vanliga svenska grönsaker, frukter och bär. Där hittar du de antioxidanter och näringsämnen som algerna innehåller. Omega 3-fettsyrorna i alger kan vi hitta i fet fisk, skaldjur och i viss mån i oljeväxter.

– Jag tänker så här: Vad det än är för tillskott, men några få undantag, så hittar vi alla näringsämnen vi behöver i den vanliga maten.

Livsmedelsverket: ”Finns en risk”

Inte heller Livsmedelsverket vill stämma in i hyllningskören till chlorella och spirulina. Även de lyfter den höga andelen omega 3-fett som intressant.

– Å andra sidan är algerna rätt magra så det blir inte så mycket omega 3 om man inte äter stora portioner. Gör man det finns det risk att komma upp i toxiska nivåer av andra ämnen, menar Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket.

LÄS MER: 5 vanliga påståenden om frukost – stämmer de eller inte?

Hon menar också att algerna innehåller flera mineraler och vitaminer som är bra för oss.

Livsmedelsverkets Veronica Öhrvik och näringsfysiologen Anki Sundin.

I spirulina finns relativt höga halter av vitaminen B12, som exempelvis veganer och äldre kan ha extra behov av, men Veronica Öhrvik rekommenderar inte algen som källa till det.

– Det finns artiklar som betonar att spirulina inte är en bra källa till B12-vitamin då de höga halter som visats är biologiskt inaktiva hos människor.

– Sammanfattningsvis, det finns en hel del viktiga näringsämnen i alger men det bästa sättet att få i sig alla näringsämnen – och samtidigt inte för mycket av något oönskat ämne – är att äta varierat. Skulle man ändå få för sig att börja äta bara spirulina till exempel så blir det ingen bra balans mellan näringsämnena. De innehåller för lite fett jämfört med både nordiska och internationella rekommendationer. Ska man äta mycket för att komma upp i fett så får man då i sig alldeles för höga halter av exempelvis selen, fortsätter Öhrvik.

”Tron på kosttillskott överdriven”

Anki Sundin tror att tillskott i allmänhet och alger i synnerhet kan leda till en falsk trygghet. Det ska inte kompensera en dålig kost, menar hon.

– Låt oss säga att vi äter jättedålig mat så får vi reda på att ”Åh, här finns ett tillskott som kan kompensera min dåliga kost”, så får vi för oss att vi inte behöver äta broccoli, äpplen eller andra vanliga livsmedel och tror att vi bara kan stoppa i oss chlorella eller spirulina i stället. Om du resonerar så hamnar du i en sorts falsk trygghet, det blir en förenkling av ett problem som är mer komplext. Du vill äta mer hälsosamt? Svaret på den frågan blir aldrig ”ta det här tillskottet”.

Spirulina odlas i sötvattenbassänger.

Sundin menar vidare att en bred repertoar av livsmedel i vår kost inte är negativt. Omega 3-fettsyrorna som finns i vissa alger kan användas som bas för att göra algolja, för de som inte äter fiskolja eller fet fisk. Det kan vara till glädje för vegetarianer eller andra som av någon anledning undviker fisk.

– Men däremot ser jag hur skevt det kan bli om vi plötsligt försöker införa en massa nya livsmedel eller kosttillskott i tron om att det kommer bli så mycket bättre. Den tron tror jag är överdriven. Då är det bättre att ersätta tillskotten med att köpa vanlig bra mat. Ute efter antioxidanter? Ät broccoli, grönkål eller rotfrukter. Tycker du inte om det? Gör en smoothie av dem då med lite juice i basen. Då kommer du undan betydligt billigare dessutom. Och så har du koll på varifrån det kommer, säger hon.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om alger