Anette Helenius, Henric von Zweigbergk och Karin Gunnarsson har en hel del att säga till om i Melodifestivalen.
Anette Helenius, Henric von Zweigbergk och Karin Gunnarsson har en hel del att säga till om i Melodifestivalen.

Alla som kan något om Melodifestivalen vet att Christer Björkman, också känd som Schlagergeneralen, länge har varit det högsta hönset för SVT:s flaggskepp. Men det finns också andra viktiga nyckelpersoner i maskineriet som har en hel del att säga till om. Här är tre av dem.

Henric von Zweigbergk, studioman

Henric von Zweigbergk är en Mello-veteran.

Vad ingår i ditt jobb i Melodifestivalen? 

– Jag är Studioman. Lite som en ordningsman, den förlängda armen till producenten och bildproducenten i kontrollrummet. Jag ska se till att alla är på rätt plats i rätt tid och driva repetitionerna framåt och lösa problem på alla plan. Jag ska ta hand om personal, artister och programledare så att de känner sig lugna, trygga och gör som de ska.

Hur mycket skulle du säga att du får bestämma?

– Jag får bestämma massor som har med mina uppgifter att göra.

Har du makten att säga nej eller göra om något som du inte tycker blev bra?

– JA!

Vad tycker du är det bästa med ditt jobb i Mellon?         

– Att få jobba med det största nöjesprogrammet i Sverige tillsammans med de bästa medarbetarna.

Vilka är de största utmaningarna i ditt jobb?

– Att orka leverera varje dag, det kan vara väldigt långa dagar. Och att hitta energi så jag kan driva alla framåt på ett positivt sätt.

Du har haft det här jobbet länge nu! Vad får dig att vilja fortsätta? 

– Ja, på Mello har jag gjort det här i 15 år, sedan 2003. Känslan klockan 20:00 på lördagskvällarna och publiken är det som får mig att vilja fortsätta.

LÄS MER: ”Quiz: Minns du de här vinnarlåtarna i Melodifestivalen”

Karin Gunnarsson, biträdande tävlingsproducent

Karin Gunnarsson är biträdande tävlingsproducent.

Vad ingår i ditt jobb i Melodifestivalen? 

– I min roll som biträdande tävlingsproducent assisterar jag Christer Björkman i urvalsprocessen av låtar och artister. Vi har tillsammans tagit fram startfältet. I mina arbetsuppgifter ingår att gå på möten och ha samtal och dialog med låtskrivare, förlag och skivbolag, både etablerade och mindre aktörer. Att leta och hitta starka låtar och artister som kan leverera bra tv, bra framträdande och hits. Jag satt som ordförande i urvalsjuryn och har lyssnat, lyssnat och åter lyssnat på musik.

Hur mycket skulle du säga att du får bestämma?

– Melodifestivalen är ett program som har en jättestor och bred målgrupp. Det är Sveriges största fest och vi når ut till miljoner tittare, vilket innebär att vi har ett stort uppdrag med många parametrar att förhålla oss till. I år var det första året för mig i den här rollen så mycket var nytt, vilket medför en viss ödmjukhet inför uppdraget. Men jag känner att jag tagit plats och blivit respekterad och lyssnad på. Christer och jag är ett jättebra team. 

Har du makten att säga nej eller göra om något som du inte tycker blev bra?  

– Ja, det har jag. De flesta av besluten sker mer i dialogform där vi bollar fram och tillbaka för att nå bästa resultat tillsammans. 

Vad tycker du är det bästa med ditt jobb i Mellon?

– Det bästa är såklart att få jobba med musik, att få vara med i hela processen från demolåt till färdigt startnummer.                                                                             

Christer Björkman har tidigare nämnt dig som en möjlig ersättare till hans jobb när han väljer att sluta. Hur går dina tankar kring det?

– Christer är en fantastisk person som jag respekterar så naturligtvis blir jag glad och hedrad. Nu är det lite väl tidigt för mig att ta det beslutet. Jag är stolt och glad över att få vara en del av SVT och Melodifestivalen men nu fokar vi på turnén och så får jag låta allt sjunka in.

LÄS MER: ”Låtskrivarnas bästa tips: Så gör du din egen Mellolåt”

Anette Helenius, projektledare

Anette Helenius är projektledare för Melodifestivalen.

Vad ingår i ditt jobb i Melodifestivalen?

– Jag arbetar med Melodifestivalen 365 dagar om året, både med årets program och med Melodifestivalen på lång sikt. Mitt arbete går ut på att anlita de som ska utföra tv-produktionen, innehållet i programmet, online och sociala medier. Jag ansvarar för att vi gör det inom budgetens ramar och SVTs policy. Jag arbetar även aktivt med att förvalta och utveckla varumärket Melodifestivalen så att vi motsvarar publiken och tittarnas förväntningar på hur Melodifestivalen uppfattas.

Hur mycket skulle du säga att du får säga bestämma?

– Inom tv-produktionen är det jag som bestämmer, men i ett så stort projekt som Melodifestivalen så finns det en inre krets som jag alltid stämmer av med, där Christer Björkman är ett stort stöd.

Har du makten att säga nej eller göra om något som du inte tycker blev bra?

– Ja det har jag, men vi lägger upp arbetet så att vi har format idéerna i en kreativ process som gör att jag förhoppningsvis aldrig hamnar i ett sådant läge.

Vad tycker du är det bästa med ditt jobb i Mellon?

– Att det är en så tydlig respons och deadline och att alla har en åsikt och engagerar sig i det man gör. Det går aldrig att förutse allt som kommer att hända och då kräver det att man är lösningsorienterad. Adrenalinet går upp och ner emellanåt och om jag inte har varit nervös någon gång under en hel produktion så har vi inte utmanat oss tillräckligt. Än så länge har det aldrig hänt. Vad som än händer så måste man ta en sak i taget och bevara lugnet. Det är utmanande och en underbar känsla efteråt.

Vilka är de största utmaningarna i ditt jobb?

– Att sprida rätt sorts information till rätt personer i produktionen. Det är så många inblandade och det är så många som är beroende av att få veta detaljer på ett tidigt stadie.

LÄS MER: ”Fem snackisar från den andra deltävlingen”

Om Melodifestivalen 2017

  • SVT:s redaktion och inspelningsteam under Melodifestivalen utgörs av cirka 120 personer.
  • I årets upplaga tävlar totalt 43 artister – 16 kvinnor och 27 män.
  • 13 av bidragen har enbart kvinnliga artister och 13 av bidragen har enbart manliga artister. 2 bidrag är mixade.
  • Av de tävlande har 30 personer deltagit tidigare och 13 är debutanter.
  • Tävlingen pågår i sex veckor och är uppdelad i fyra deltävlingar, andra chansen och final:

Deltävling 1: 4/2, Göteborg

Deltävling 2: 11/2, Malmö

Deltävling 3: 18/2, Växjö

Deltävling 4: 25/2, Skellefteå

Andra chansen: 4/3, Linköping

Final: 11/3, Stockholm

  • Den första deltävlingen i Göteborg sågs av 3 244 000 personer, den andra deltävlingen i Malmö sågs av 3 094 000 personer.

 

Källa: SVT

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset