I måndags klämdes en person fast under en grävmaskin vid Globen.
I måndags klämdes en person fast under en grävmaskin vid Globen.

Ny dödsolycka vid Citybanan i Stockholm. Facket: Arbetare vid utländska bemanningsföretag skyddslösa. "I de utländska företagen finns oftast inga skyddsombud". Trafikverket: Ingen skillnad i säkerhet.

I tisdags klämdes en man till döds när han arbetade med grundförstärkningar vid Citybanan. Mannen var anställd av ett polskt företag. Det var den tredje döds-olyckan sedan arbetet med Citybanan inleddes för fyra år sedan.

Under de senaste tre åren har 14 anställda vid utländska företag omkommit i arbetsplatsolyckor. Många allvarliga tillbud anmäls aldrig av de utländska underentreprenörerna.
– Vi har ingen insyn i de utländska bolagen. Man rapporterar bara allvarliga olyckor och dödsfall. Däremot får vi aldrig veta något om tillbuden, säger Thomas Kullberg, arbetsmiljöansvarig vid Byggnadsarbetarförbundet i Stockholm.

Enligt Kullberg föregås dödsolyckor på byggarbetsplatser av 9–15 allvarliga tillbud i liknande situationer.
– Ett skyddsombud kan gå in och agera när ett tillbud inträffar. Men i de utländska företagen finns oftast inga skyddsombud. Till sist inträffar det allvarliga olyckor och då är det för sent, säger Tomas Kullberg som poängterar att han ännu inte känner till omständigheterna kring tisdagens dödsolycka.

Bygget av Citybanan i Stockholm innefattar sju stora entreprenader, varav fyra utländska och tre svenska.
–  Jag kan inte se någon skillnad i säkerhetsnivå mellan de svenska och utländska företagen, säger Fredrik Moback, miljöchef vid Trafikverkets projekt Citybanan.

Detta innebär bland annat att personal från Trafikverket deltar i skyddsronder vid arbetsplatser var 14:e dag för att kontrollera säkerheten.

Byggnadsarbetarförbundet i södra Skåne uppskattar att 90 procent av arbetarna vid byggandet av Citytunneln kom från utlandet. Merparten var anställda genom ett bemanningsföretag på Irland.
– Vi hade inga dödsolyckor men en hel del incidenter. Jag gissar att vi fick reda på högst en tredjedel av tillbuden, säger förbundets arbetsmiljöansvarige Jonas Sjöberg.

För ett år sedan undersökte LO tre stora infrastrukturprojekt: Citybanan och Norra Länken i Stockholm och Citytunneln i Malmö.

Nästan hälften av arbetarna kom från Polen. En mindre del var anställda av konsortier som skapats tillfälligt för att ro hem åtråvärda kontrakt – men det stora flertalet hade hamnat i Sverige genom utländska bemanningsföretag.

Olycksfrekvensen var enligt LO:s undersökning betydligt högre vid de undersökta projekten än vid jämförbara anläggningsprojekt på andra platser i landet.

Normalt inträffar 11–18 olyckor per 1 000 anställda. Under arbetet med Citytunneln låg siffran på 20,5. Vid Citybanan i Stockholm inträffade 31,4 olyckor per 1 000 anställda. Ansvariga för Citybanan har senare ifrågasatt LO:s statistik och hävdar att den rätta siffran är 22.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset