Spelningen med DJ:n Marshmello ägde rum för några veckor sedan och sågs live av mer än 10 miljoner människor, inuti datorspelet Fortnite.
Spelningen med DJ:n Marshmello ägde rum för några veckor sedan och sågs live av mer än 10 miljoner människor, inuti datorspelet Fortnite.

Oändliga möjligheter finns för musiker när fysiska begränsningar försvinner, skriver Clea Herlöfsson.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

DJ:n som står på scenen är en av de största just nu. Han bär en vit mask och sträcker upp armarna mot himlen som är full av storslagna fyrverkerier. Alla i publiken dansar, de vevar sina händer och sparkar. Någon börjar hoppa och de andra följer efter. Plötsligt hoppar alla i publiken, flera meter upp i luften. Där syns en person med kycklingdräkt, en ninja och en tjej iförd pyjamas med vingar på ryggen. När jag tittar på inspelningen från konserten slås jag av de oändliga möjligheter som finns när fysiska begränsningar försvinner. Spelningen med DJ:n Marshmello ägde rum för några veckor sedan och sågs live av mer än 10 miljoner människor, inuti datorspelet Fortnite.

Friheten i våra skapade digitala mikrokosmos tilltalar oss och förmodligen ser vi bara början på de musikupplevelser som kommer ta plats där.

Många som bevittnade konserten i Fortnite skulle nog säga att de inte bara såg den, de var där. Genom sina avatarer, alltså. Det väcker frågor om vad närvaro och verklighet är. Youtubern Jak Wilmot testade nyligen att leva en vecka i VR. Han åt, sov och jobbade med ett headset på hela tiden. Man kan tro att Wilmot skulle känna sig ensam, men tvärtom så upplevde han att det var lätt att hitta vänner online. Han spelade med dem genom deras avatarer, var på gruppmeditation eller bara satt och pratade i olika virtuella miljöer. Ibland kan det kanske till och med vara lättare att möta andra människor i sammanhang där man kan få vara vem man vill för ett tag.

LÄS MER: Clea Herlöfsson: Vi artister hålls gisslan av apparnas dåliga affärer

Friheten i våra skapade digitala mikrokosmos tilltalar oss och förmodligen ser vi bara början på de musikupplevelser som kommer ta plats där. Frågan är om det slår ett stort ljudsystem och känslan av ett ölklibbigt golv under fötterna? Det är nog fortfarande svårt att konkurrera med musikupplevelser i den fysiska världen. Konserter som filmats i VR har inte fått den genomslagskraft som många hoppades på, förmodligen för att vi upplever det som en sämre version av verkligheten. Jag tror att framgången ligger i att lämna den fysiska ramen och bilden av hur det bör se ut helt bakom sig, som i exemplet från Fortnite där större delen av publiken svävade över scenen i slutet av spelningen. Allt talar för att det kommer bli spännande att gå på konsert i framtiden.

Clea Herlöfsson

Plus: Drum n Bass-DJ:n Harriet Jaxxon.

Minus: Facebooks flöde. En gravplats för naiva människor i medelåldern.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset