Den svenska techno-duon SHXCXCHCXSH har ett namn som man inte riktigt vet hur det ska uttalas.
Den svenska techno-duon SHXCXCHCXSH har ett namn som man inte riktigt vet hur det ska uttalas.

Man kan fråga sig om det här beror på att namnen börjar ta slut. Dessa konstiga och ibland opraktiska namnval är möjliga tack vare utvecklingen i musikindustrin.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag var 13 år och min pappa skrattade högt när jag berättade vad som hänt kvällen innan. Jag hade varit på skumparty i Jakobsberg, jag var exalterad och ville dela min upplevelse. Men pappa bara skrattade, han kunde inte sluta. Varför? Inte för att det var en absurd tillställning (tonåringar i ett rum fyllt med skum) utan för att jag precis berättat vilka som spelade på festen – DJ Bacardi och DJ Nam Nam. Jag hade inte insett det innan, men pappas reaktion hjälpte mig förstå genialiteten i de här artistnamnen.

De visste det förmodligen inte då, men Bacardi och Nam Nam var något på spåret. De senaste åren har det blivit en trend med så kallad lo-fi house. Musikgenren i sig är inte särskilt anmärkningsvärd, men namnen på scenens framstående producenter är det. Det är till exempel DJ Boring, DJ Ross From Friends, DJ Windows XP, eller för att nämna ett svenskt exempel – DJ Seinfeld. Ironiskt, tänker ni säkert. Måhända till en början, men ju fler affischer namnen står tryckta på desto mer naturliga känns dem, trots att det fortfarande tar emot lite att säga dem högt. Det finns fler exempel på intressanta namn från dagens musikscen. Den svenska producenten Yung Gud har gått över till att bara kalla sig för Gud. Mäktigt, men förvirrande: ”jag ska se Gud ikväll, vill du följa med?”. Andra exempel är de amerikanska rapparna XXXTentacion och 6IX9INE, eller den svenska techno-duon SHXCXCHCXSH – namn som är helt omöjliga att uttala.

Man kan fråga sig om det här beror på att namnen börjar ta slut. Det är möjligtvis en del av förklaringen, men inte hela. Dessa konstiga och ibland opraktiska namnval är möjliga tack vare utvecklingen i musikindustrin. För hur kommer man i kontakt med en artist idag? Jo genom en Spotify-spellista, på Soundcloud, eller kanske genom att någon har taggat artistens namn i sociala medier. Hur många gånger uttalar du faktiskt namnet? Nästan aldrig, för när du ska tipsa en kompis om en artist skickar du förmodligen bara en låtlänk. Vi lever i en tid där omnämningar sker i skriftlig form och artistens namn sedermera har fått en ny, visuell innebörd. Nu väntar jag bara på nästa oundvikliga steg i utvecklingen – en emoji som artistnamn.

Clea Herlöfsson

Plus. Landsbygden. Den är underskattad!
Minus. Google tog nyligen bort sin slogan ”Don’t Be Evil” ur sin företagspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset