Metro Music

Clea Herlöfsson: Därför är Beyonce en halvgud

"Det räcker inte med att vara bra på att spela musik idag, internet är större än så", menar Metro musics krönikör Clea Herlöfsson.
"Det räcker inte med att vara bra på att spela musik idag, internet är större än så", menar Metro musics krönikör Clea Herlöfsson.

Metro musics krönikör Clea Herlöfsson tycker det är dags att man börjar respektera geniet i artisteriet.

Jag lyssnade på ett av de senaste avsnitten av podcasten Nerdist. En tämligen platt podcast i de flesta fall, men just denna intervju fångade mitt intresse eftersom den var med pianisten och artisten Chilly Gonzales, som oblygt titulerat sig själv musikaliskt geni. Hans färgstarka personlighet kombinerad med sin musikteoretiska kunskap har gjort att han anlitats som coach av både Drake och Daft Punk. Det intressanta är att Gonzales menar att hans geni inte ligger i sin musikaliska begåvning utan i det faktum att han förstår vad han ska göra med den. Medan de klassiska institutionerna skriker efter yngre besökare så får han i sin tur stor publik och cred för att han blandar symfonier med poplåtar, iförd badrock på scen. Han kompromissar inte med sin klassiska skolning, utan ompaketerar den.

LÄS MER: ”Hej osköna kille, lägg dig inte i när jag sköter musiken”

Det räcker inte med att vara bra på att spela musik idag, internet är större än så. Du måste addera ett till lager för att slå igenom. Ett trademark, en image. En social förståelse. Det är ingen nyhet. Vi vet redan att artisteriet blivit allt viktigare för att nå ut och få de klick musiken förtjänar. Trots det hänger den gamla definitionen av musikaliskt geni kvar. Vi tänker på begåvning, någon som spelat cello sedan sex års ålder, eller har en fantastisk sångröst. Genialitet idag är något helt annat.

Varför är Marilyn Manson fortfarande så respekterad att Bieber vill ha hans namn på sina merch-tröjor? Varför var David Bowie cool fram till att han bokstavligen låg på sin dödsbädd? Varför är Beyonce en halvgud? För att de förstår hur man uppfinner sig själv. De är den postmoderna musikindustrins genier. Har det gått så långt att vi behöver varumärkeskonsulter på Musikhögskolan? Jag vet inte, men jag tror definitivt att det är dags att sluta klaga över att en artist har fler ombyten än låtar på scen och istället tänka lite mer som Gonzales. Börja respektera geniet i artisteriet.

LÄS MER: Går i fronten för nya musikvågen

Fakta Clea

Namn: Clea Herlöfsson
Ålder: 25
Bor: Gärdet
Yrke: Community Manager på dagarna, DJ på kvällarna
Aktuell: Spelar på Under Bron på lördag

Det här lyssnar Clea på i veckan!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset