Clea Herlöfsson var på festival i Australien och slogs av kontrasten mellan artister och publik.
Clea Herlöfsson var på festival i Australien och slogs av kontrasten mellan artister och publik.

Dj:s som spelar cool house och techno borde sluta vara elitistiska och i stället vara glada över att fler folk har hittat till musiken de själva älskar, skriver Clea Herlöfsson.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag var nyligen på en musikfestival i Sydney. Det såldes rom och cola på burk till sjutusen besökare som var där för att se de tjugotals dj:s som spelade på scener med påkostade ljudsystem. När jag rörde mig bland den brunbrända publiken förnam jag en bekant känsla av att vara på gymmet. Svett, tanktops, testosteron, smaklösa tatueringar.

Moodymann, den hemlighetsfulla dj-legenden från Detroit, stod på scenen och spelade iförd en fiskarhatt och ett svart nät för att skyla ansiktet. Jag undrar om han hade kunnat föreställa sig det här för 20 år sedan när han började spela den då nyupptäckta genren house på källarklubbar i USA – att han skulle stå här i dagsljus framför ett köttberg av fulla australiensare.

Publiken, som för tre år sedan lika gärna hade kunnat besöka en mer kommersiell Avicii-spelning befann sig nu på en festival med så kallade underground-dj:s. Kontrasten mellan artister och publik gjorde sig påmind när jag stod och pratade med en dj efter hennes spelning. Hon beklagade sig över att det var så många som kom fram till henne och ville ta selfies.

LÄS MER: Clea Herlöfsson: Så har dj-rollen förändrats

Mycket riktigt blev vår konversation avbruten flera gånger av personer som sträckte fram mobilen med en hoppfull min. En kille med läderhalsband kom fram och sa ”You’re on Drumcode right?” Dj:n som jag stod med blev förolämpad över att han råkat nämna fel techno-skivbolag, ”Nooo, I’m definitely not”. En tjej med glitter i ansiktet kom fram och försökte berätta för henne att hon drömde om att bli dj, men fick ett fnys till svar. Är det så här man bemöter sina fans?

Det verkar inte som att de dj:s som kommer från undergroundscenen har förstått att det inte bara är hippa människor som befinner sig där längre. Dj:s som spelar cool house och techno borde sluta vara elitistiska och i stället vara glada över att fler folk har hittat till musiken de själva älskar. Att en genre växer är en utveckling som är oundviklig – det har hänt med rock, det har hänt med rap. Dessutom tjänar nu dessa dj:s stora belopp för sina uppträdanden och The Black Madonna (som också spelade på festivalen) hyrde ett privatjet till sitt gig förra året. Kanske är det dags för dj:s att bli lite mer tacksamma för vad de har, i stället för att se ner på dem som gör det möjligt.

Plus: Webbserien ”Nästa nivå”.
Minus: Googles godtyckliga censur.

Clea Herlöfsson

LÄS MER: Clea Herlöfsson: Därför är Beyonce en halvgud

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om musik