Är vi ens intresserade av att lyssna på musik längre?
Är vi ens intresserade av att lyssna på musik längre?

I ett vanligt svenskt medelklasshem i dag hittar man ibland inte mer än laptop med Spotifys bäst just nu-lista och på sin höjd en liten kubformad bluetooth-högtalare från Designtorget som får plats i handflatan. Tekniken har gjort det lättare för oss, men den har också gjort det lättare att vara lat, skriver Clea Herlöfsson.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag läser en krönika i The Guardian av den före detta musikjournalisten Sophie Heawood. Hon berättar att hon en gång brukade ha rum fyllda av vinylskivor, CD-skivor och kassetter. Nu är allt borta, för hon har slängt det i flytten med en framtidstro på teknologin och den strömmade musiken. Allt finns ju online! Men så inser Heawood att hon med åren börjat lyssna allt mindre på musik och att hon faktiskt inte ens äger några högtalare längre, utan låter Rihanna skvala ur sin laptop i sin mest komprimerade form. Ljudet från datorn är inte djupare än en havrekaka, beskriver hon. Allt arbete som artister och producenter lagt ner på att skriva, producera och mixa låtarna för att få dem att låta perfekt är därmed förgäves.

LÄS MER: Agnes Arpi: Okunskapen om ME-sjuka är tragisk

Jag nämner Heawoods musikdöd för jag tror att hon inte är ensam. Musikdöden har spridit sig som pesten bland moderna hushåll. Förut hade alla en stereo hemma, men de slängde vi tillsammans med cd-skivorna. I ett vanligt svenskt medelklasshem i dag hittar man ibland inte mer än laptop med Spotifys bäst just nu-lista och på sin höjd en liten kubformad bluetooth-högtalare från Designtorget som får plats i handflatan. Tekniken har gjort det lättare för oss, men den har också gjort det lättare att vara lat. Är vi ens intresserade av att lyssna på musik längre?

Svaret är ja, vi är faktiskt det. Musikbolagens rättighets- och branschorganisation Ifpi publicerade nyss en rapport som visar att vinylförsäljningen gick upp med 15,6 % i Sverige under 2017 och i Storbritannien säljer livsmedelsbutiken Lidl vinylspelare. Vi vill uppleva musiken också, livespelningar lockar enorma massor av människor och det finns ett brett festivalutbud världen över som mina föräldrars generation bara hade kunnat drömma om. Datorer i all ära men det verkar som att vi har tröttnat och nu vill känna mer än en havrekaka.

Så, om ditt hem också drabbats av musikdöden och du känner samma sorg som Sophie Heawood, misströsta inte! Musiken finns närmare till hands än någonsin, du måste bara lägga ner lite energi på den. Börja med att investera i ett par ordentliga högtalare. Musik är till för att kännas!

+ Elon Musk och Grimes, det paret ger mig hopp om mänsklighetens framtid.
– Ivanka Trump och Jared Kushner, kan inte säga samma sak om dem.

Clea Herlöfsson, dj och redaktör på Red Bull Music

LÄS MER: Emilia Wikström Melin: Därför behövs Pride

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset