Att artister och musik tar allt större plats i den virtuella världen är nog något vi bara sett början av, skriver Clea Herlöfsson.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

När jag var 10 år spenderade jag mycket tid i en stad full av våld. Det hände att jag körde över folk på gatan. Några gånger gick jag upp på ett tak och sköt med en bazooka, till polisen kom och tog mig. Jag befann mig i Liberty City som var den fiktiva staden i tv-spelet ”Grand Theft Auto III”. En stor del av speltiden gick åt till att köra bil och lyssna på radiokanaler som “Lips 106”, eller “Rise FM” som spelade trance och house. Musiken valdes av riktiga DJ:s och utgjorde en betydande del av min tidiga musikaliska bildning, tillsammans med Drum n’ Bass-soundtracket till racingspelet ”Wipeout Fusion” som kom året därpå – jag minns fortfarande varenda låt.

LÄS MER: Clea Herlöfsson: Eminems tid är förbi

Häromdagen släpptes det gigantiska vilda västern-spelet ”Red Dead Redemption 2”, från utgivarna av GTA. Soundtracket är orkestralt och filmiskt men innehåller också bidrag från artister som den elektroniska producenten Arca. Bolaget Rockstar som utvecklat spelet är inte bara pionjärer när det gäller att väva in musik på ett elegant sätt, utan har även hela 500 000 unika dialoger i Red Dead vilket gör dem till den överlägset största arbetsgivaren åt skådespelare i New York-regionen.

Troligen är det just pengar och exponering som lockar artister att involvera sig i spelindustrin

Spelbranschen omsätter nästan dubbelt så mycket pengar än film- och musikbranschen, tillsammans. Det är mer än 100 miljarder dollar. Troligen är det just pengar och exponering som lockar artister att involvera sig i spelindustrin, men kanske är det också för att spel är så mycket mer än spel – de är interaktiva allkonstverk. Man kan tänka sig att David Bowie var medveten om detta när han gjorde sig odödlig genom att framträda som en svävande och blå version av sig själv i spelet ”Omikron: The Nomad Soul” redan på 90-talet. I det senaste GTA-spelet finns DJ:s som Solomun och The Black Madonna med som karaktärer, spelade av sig själva. Att artister och musik tar allt större plats i den virtuella världen är nog något vi bara sett början av.

LÄS MER: Albin Johnsén: Jag ser fram emot Christer Sjögrens tolkning av Stor

Snart har vi kanske artister som är större som sina digitala avatarer än utanför spelet. Spel håller i allt högre grad på att bli en ny arena för bildkonst, skådespeleri och inte minst musik. Kanske är det det medium som kommer att sudda ut gränserna mellan konstformerna i framtiden.

Clea Herlöfsson, DJ och musikproducent

Plus: Gaming-festivalen E-WKND som tar över Stockholm i helgen

Minus: Svenska banker just nu. Misstänks tvätta pengar och stjäla skatt. Vad håller ni på med egentligen?

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om musik tv-spel