CNCO.
CNCO.

De är världens största latin-pojkband med över 1,2 miljoner Youtube-visningar på sin största hitlåt. CNCO är en framgångssaga som killarna själva aldrig vågade hoppas på. "Vi trodde aldrig att vi skulle ha fans i Sverige", säger Christopher Velez.

Redan på flygplatsen hade fans samlats i hopp om att få träffa sina idoler under deras korta Sverigebesök och utanför killarnas hotell i centrala Stockholm flockades CNCOwners, som fansen kallar sig.

– Det är fantastiskt. Galet. Vi trodde aldrig att vi skulle ha fans i Sverige. Vi förväntade inte oss överhuvudtaget att vi skulle få fans som inte är spansktalande. Det är fantastiskt att se hur vår musik har spridit sig och det känns som att musiken har förenat kulturer. Det gör oss så glada, säger bandmedlemmen Christopher Velez.

LÄS MER: ”Luis Fonsi om framgången med ‘Despacito'”

Pojkbandet CNCO består av fem killar med rötter i fem olika latinamerikanska länder; Christopher Velez, 22, från Ecuador, Richard Camacho, 21, från Dominikanska republiken, Zabdiel de Jesus, 20, från Puerto Rico, Joel Pimentel, 19, från Mexiko och Erick Brian Colon, 17, från Kuba.

De slog igenom i tv-programmet ”La banda” år 2015, en talangshow som går ut på att hitta och välja ut musiktalanger för att forma nästa stora musikfenomen med hjälp av en proffsjury. Programmet skapades av musikmogulen Simon Cowell och latinpop-stjärnan Ricky Martin. I dag agerar båda två som manager och mentor till killarna.

– Ricky är så framgångsrik och ger oss de bästa råden för att leda oss till framgång. Som att vi alltid ska vara ödmjuka, att det är viktigt att vila så mycket vi kan och att vi alltid ska respektera varandra, Christopher Velez.

– Och att ha Simon Cowell i vårt team är också fantastiskt, titta bara på vilket jobb han har gjort med Fifth Harmony, One Direction och Little Mix. Vi känner oss väldigt trygga i deras händer, säger Richard Camacho.

På tal om band som Fifth Harmony och One Direction. De formades också i talangprogram och båda banden har i dag splittrats. Är ni rädda för att det kan hända er? 

– Vi är absolut medvetna om det, men det är ingenting som vi går runt och tänker på. Vi hoppas på att komma ännu längre än vad de gjorde. Vi älskar musik, tänker framåt och tänker att vi vill göra allt som man kan göra som ett pojkband, säger Richard Camacho.

CNCO har precis släppt sitt andra album och har redan flera hits i bagaget. Den mest framgångsrika, ”Reggaetón lento”, har i nuläget över 1,2 miljarder visningar på musikvideon på Youtube och nästan 400 miljoner lyssningar på Spotify.

Hade ni förväntat er den här succén?

– Vi drömde om det, men vi vågade aldrig hoppas på det. Vi trodde aldrig att vi skulle spelas utanför Latinamerika, att vi skulle få chansen att komma till Europa och att vår musik skulle spelas i länder som Japan. Det hände så fort, inom två år. Vi är så tacksamma för våra fans, säger Joel Pimentel.

Att behöva lämna sina familjer hemma under långa perioder beskriver killarna som den svåraste uppoffringen med musikkarriären.

– Men i slutändan så hjälper det här våra familjer, säger Joel Pimentel.

Ett litet mindre problem är maten.

– Det är svårt att bestämma vad vi ska äta, eftersom att vi är från olika länder med olika matkulturer, säger Zabdiel de Jesus.

– Vi bråkar inte om något annat än mat, ärligt talat!, säger Richard Camacho.

LÄS MER: ”‘Despacito’ slår världsrekord”

Fakta: CNCO

Består av: Christopher Velez, 22, Richard Camacho, 21, Zabdiel de Jesus, 20, Joel Pimentel, 19, och Erick Brian Colon, 17.

Gör: Slog igenom i talangprogrammet ”La banda” 2015. Har sedan dess släppt hitlåtar som ”Reggaetón lento”, ”Mamita” och ”Hey dj”.

Aktuell: Med andra albumet, ”CNCO”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om musik