Får du en faktura på något du inte beställt ska du alltid bestrida den, enligt juristen.
Får du en faktura på något du inte beställt ska du alltid bestrida den, enligt juristen.

Inlägget varnar för ett företag som lurar dig att säga ”ja” i telefon för att sedan skicka dyra fakturor. Men varningsmeddelandet har många år på nacken – och det finns nya regler som skyddar mot denna typ av bedrägerier.

Varningstexten publicerades på Facebook den 21 februari och sprids väldigt snabbt. Hittills har inlägget över 8 000 delningar.

Varningen går ut på att du kan bli uppringd av ett företag som heter Nordic Media som ”lurar dig att säga ordet JA” för att sedan kunna skicka en faktura på tiotusentals kronor.

Men en ny lag, som trädde i kraft den 1 september 2018, har gjort det betydligt svårare för oseriösa telefonförsäljare att lura dig.

LÄS MER: Lär dig granska bilder – med hjälp av ett verkligt exempel

Lagen säger att det inte längre är möjligt att ingå ett muntligt avtal när ett företag kontaktar en konsument på eget initiativ. Nu krävs det att försäljaren skickar ut anbudet skriftligen och att sedan köparen tackar ja skriftligen. Något som kan ske via till exempel mejl, sms eller vanligt brev.

– Finns inte de här stegen på plats så kan en näringsidkare aldrig kräva konsumenten på pengar, säger Christine Holst, jurist och vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Varningen har cirkulerat sedan 2011

Faktum är att den exakta texten som sprids nu har cirkulerat på nätet i många år. Den första träffen vi kan hitta är ett Facebookinlägg av en privatperson den 29 november 2011. Men skärmdumpen i det nu aktuella inlägget, som innehåller fyra telefonnummer, är tagen från ett inlägg som publicerades i februari 2015 på Facebook.

När Viralgranskaren testar ringa de nummer som finns med i inlägget når vi en röst som säger att de saknar abonnent eller är tillfälligt avstängda.

Varningstexten publicerades redan 2011 på Facebook.

Runt 2011-2012 var det många som varnade för Nordic Media Sweden och andra företagsnamn kopplade till dem. Det finns flera forumtrådar, blogginlägg och artiklar där företaget omnämns.

Nordic Media Sweden riktade ofta in sig på småföretagare och påstod att de hade ingått avtal om annonstjänster. Med hjälp av inkassoföretag försökte de sedan driva in sina bluffakturor.

LÄS MER: Sex kedjebrev på Facebook som du inte ska dela vidare

I Konsumentverkets diarium kan man hitta flera anmälningar mot Nordic Media Sweden från 2011. Samma år avregistrerades företaget.

Bakom företaget stod en man som nu är i 30-årsåldern, det är oklart om han är aktiv inom samma fält fortfarande.

259 000 anmälda bedrägeribrott 2018

Bedrägeribrotten har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. 2008 anmäldes drygt 98 000 bedrägeribrott i Sverige, att jämföra med cirka 259 000 bedrägeribrott 2018, enligt Brottsförebyggande rådets preliminära statistik.

Ett sätt att försöka motverka utvecklingen är att stärka konsumentskyddet på olika sätt. Bland annat genom de nya reglerna för telefonförsäljning från 2018.

Och den nya lagen gör att tillvägagångssättet som beskrivs i det spridda varningsmeddelandet på sätt och vis är utdaterat.

– Ja, när det gäller den biten kan man vara lugn som konsument, säger juristen Christine Holst.

LÄS MER: Här är hela Viralgranskarens verktygslåda

Hennes råd är att alltid bestrida om man får en faktura på något man inte har beställt.

– De här oseriösa företagen tjänar på att människor blir rädda och bara betalar in det som står på fakturan.

Det bästa är att bestrida fakturan via mejl eftersom du då har sparat bevis på vad som har skrivits.

– Det är en mycket tryggare situation för konsumenten i dag. Finns det inget avtal, att man tackat ja på sms eller mejl, så är man inte bunden, säger Christine Holst.

Här kan du läsa mer om hur man bestrider en felaktig faktura.

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset