Arlas senaste kampanj på Instagram riktar sig till ungdomar 16–23 år. Flera har fått betalt för att delta. Att även yngre tar del av budskapet ser inte mejerijätten som något problem. ”Även i ung ålder är det bra att veta om att frukost är viktigt”.

När företag gör kampanjer på Facebook och Instagram är syftet att nå en yngre målgrupp. Dagens media har skrivit om Arlas frukostkampanj där bland annat 17-åriga Lisa Tellbe, tillsammans med fem andra Instagramprofiler, fått betalt för att delta. 
– Jag har haft en dialog med vår bolagsjurist för att se om det skulle vara ett problem. Men i och med att ungdomarna är minst 16 år så är det inget problem rent juridiskt att rikta sig mot dem, säger Therese Bodin, kampanjansvarig på Arla, till Metro.

Enligt henne riktar sig kampanjen till ungdomar mellan 16 och 23 år, men hon förnekar inte att många av de som följer tar del av kampanjen kan vara yngre än så.
– Nej, det kan man aldrig veta. Vi har varit på frukostbjudningar på gymnasieskolor, där vet vi hur gamla ungdomarna är, men annars kan vi inte veta.
– Jag ser inte varför det skulle vara ett problem. Vi pratar om frukost generellt. Jag tycker att även i ung ålder är det bra att veta om att frukost är viktigt. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset