"Vi ska absolut inte hålla på med mörker egentligen", säger hjärnprofessorn Torbjörn Åkerstedt.
"Vi ska absolut inte hålla på med mörker egentligen", säger hjärnprofessorn Torbjörn Åkerstedt.

Har det varit lättare att stiga upp om morgnarna den senaste veckan? Kände du dig till och med lite glad när du gick till jobbet? Det kan mycket väl bero på ljuset.

Efter en lång period av mörker är äntligen våren och ljuset på väg tillbaka. Och det går fort! Dagen för Stockholmsborna var i dag (20 februari) ungefär tre och en halv timma längre än den var 1 januari. Ännu snabbare går det i norr. I Luleå har man fått mer än fem och en halv fler ljusa timmar sedan årsskiftet.

De allt längre dagarna gör att många känner sig piggare – och det är inte så konstigt. Enligt Torbjörn Åkerstedt, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska institutet, har ljuset en stark biologisk effekt på kroppen.

– Det driver motorn i hjärnan. Ljuset hamnar på näthinnan, som skickar vidare informationen i hjärnan. Hjärnan varvar upp och det blir en väldig ökning av ämnesomsättningen i den. Vi är gjorda för att fungera i ljus och vi ska absolut inte hålla på med mörker egentligen. Därför har det den här uppiggande effekten, säger han.

Att du känner dig piggare beror också på att ljuset tränger undan ett hormon i hjärnan som heter melatonin.

LÄS MER: Nu rusar vårljuset emot oss

– Framförallt är det centrerat till nattimmarna då det är mörkt, men under den mörka tiden av året sprider det ut sig även under dagstimmarna. Det är ett nedtryckande hormon vilket är bra på natten, men inte bra på dagen, säger Torbjörn Åkerstedt.

Många känner sig också gladare av ljuset. Vad beror det på?

– En pigg hjärna är i allmänhet en glad hjärna. Det är inte alltid så, men en hjärna som är trött är i allmänhet lite ledsnare än en pigg.

Andra drabbas ju av vårdepression, har det också med ljuset att göra?

– Ja, det finns människor som är lite överkänsliga för den snabba förändringstakten av dagslängden. Det går ju väldigt fort nu från dag till dag och det kan göra att den biologiska klockan inte riktigt hänger med hos vissa. Den släpar efter och det då leder det till mer trötthet. Det kan man motverka genom att använda behandlingslampor.

Vad kan brist på dagsljus leda till?

– Egentligen är det mest en fråga om att bli nedtryckt mot det deprimerade hållet. Sedan har vi de direkta effekterna med c- och d-vitamin. Vi vet egentligen inte hur de långsiktiga effekterna ser ut, men det finns en del forskning som visar på att det finns koppling till långsiktig hälsa. Att ljus nästan alltid är bra för oss.

LÄS MER: Ljusfixa ditt hem – bli piggare och gladare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset