Att du har ångest på söndagar kan ha flera orsaker.
Att du har ångest på söndagar kan ha flera orsaker.

Söndagen är här och helgen går sig mot sitt slut – och det är allt du kan tänka på. Metro har pratat med psykologerna Caroline Kraus och Patrick Anderlind för att ta reda på varför det är så och vad du kan göra åt det.

– Sannolikt finns det en underliggande stresskänsla som är relaterad till arbetssituationen och som aktualiseras i samband med tanken på att återgå till jobbet på måndagen. Under helgen kopplar man av och stänger av oron, men på söndag kväll kommer tankarna på jobbet som en påminnelse om vardagen och den stress som väntar i morgon. Kontrasten kan vara stor mellan att känna sig lugn och avspänd med familjen och stressad inför att komma tillbaka till chefer och kollegor, säger psykologen Caroline Kraus.

Hon får medhåll av Patrick Anderlind, också han psykolog.

– Att återgå till vardagssituationer som känns oattraktiva eller svåra att hantera på olika sätt är en orsak. Det kan handla om vantrivsel på jobbet, men också om att få ihop vardagspusslet. Oro inför barnens skolgång till exempel, säger han.

Men det är inte bara oro för den kommande veckan som spelar in.

– Det kan handla om störda sömnrutiner eller att du har haft förväntningar innan helgen som inte gick i uppfyllelse, säger Patrick Anderlind.

LÄS MER: Därför får man ångest när man är bakfull – och så blir du av med den

Men det är ju samma sak varje vecka, borde vi inte vänja oss?

– Om du känner dig stressad över din jobbsituation så finns oron såklart under hela veckan men den minskar något på helgen och ökar igen i samband med tanken på vardagens krav, säger Caroline Kraus.

– Människor är vaneindivider och har lätt att göra som vi alltid gjort tidigare. Du kanske inte har någon förklaring till din problematik, eller att det finns någon egentlig anledning bakom din ångest, säger Patrick Anderlind.

Vad kan jag göra för att slippa ångesten?

 – Försök föreställa dig hur din vardag skulle se ut om du själv fick bestämma över den. Sen kan du försöka få din vardag att närma sig dina önskningar, så mycket det går, säger Patrick Anderlind.

Caroline Kraus tycker att du ska försöka minska stresskänslan med hjälp av sunda rutiner.

– Bra sömn, vardagsmotion, närvaro i nuet och bra kost kan sänka stresskänslan. Du kan också försöka påverka din situation genom att prata med chefer och kollegor om hur du mår. Om inte det ger något resultat bör du nog acceptera att det vore bättre att arbeta någon annanstans.

 

LÄS MER: Nu kan du få professionell hjälp för ditt ältande – på nätet

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om ångest