Stockholmaren Cecilia Flygt Högberg, 42, skulle föredra digitala kvitton.
Stockholmaren Cecilia Flygt Högberg, 42, skulle föredra digitala kvitton.

Varje år skrivs det ut runt 1,5 miljarder kvitton i Sverige – vilket motsvarar ungefär 60 000 träd, enligt Svensk handel. Trots att det finns digitala lösningar så är det få butiker som erbjuder det.

En stor del av de cirka 1,5 miljarder kvitton som skrivs ut varje år hamnar i soporna omgående. Enligt en undersökning från Yougov, utförd på uppdrag av Metro, skulle 28 procent av svenskarna föredra digitala kvitton framför papperskvitton.

Ungefär en lika stor andel vill ha kvar papperskvitton – medan den största andelen svarar att det inte spelar någon roll. Yngre personer föredrar digitala kvitton i högre grad, enligt undersökningen.

►LÄS MER: Säg nej till droger – för miljöns skull

– Papperskvitton försvinner ju bara när de ligger i kassen, digitala kvitton finns ju kvar, man vet var de är, säger Cecilia Flygt Högberg, 42, som Metro träffar vid en matbutikskassa i Stockholm.

Skatteverket har ändrat regelverket för att öppna upp för digitala kvitton – men få jobbar med att införa digitala system.

– Det är inte så vanligt förekommande, vilket förvånar mig. Vi vill se till att papperskvitton på sikt försvinner eller minimeras, det är otidsenligt, säger Conny Svensson, nationell samordnare hos Skatteverket.

Enligt nuvarande regelverk måste handlaren erbjuda kunden ett kvitto. Och om kunden vill ha kvittot i pappersform ska det kunna erbjudas, säger Conny Svensson.

– Men man kan fråga om kunden vill ha kvittot digitalt eller i pappersform. Det viktigaste är att det slås in i kassan.

LÄS MER: Därför ska du inte få i dig varmt kranvatten

På Naturskyddsföreningen välkomnar man digitala lösningar för att motverka slöseri med naturresurser.

– Papperskonsumtionen måste minska. En större del av det virke man i dag använder till papper och kartong ska man i stället använda till biobränsle till exempel, säger Malin Sahlin, sakkunnig på Naturskyddsföreningen.

– Vi ser gärna en övergång till digitala kvitton, fortsätter hon.

Så tycker matjättarna om digitala kvitton

Emelie Ericson, pressansvarig ICA-gruppen:

”Digitala kvitton är ett viktigt område och ICA tittar på möjligheterna att införa det. Det är en utveckling som skulle vara bra för både kunderna och butikerna. När det i tiden det skulle kunna ske beror på flera faktorer och vi jobbar för att göra det möjligt inom de närmsta åren.” 

Claes Salomonsson, presschef Axfood (bland annat Hemköp och Willys):

”De kunder som betalar via SEQR får digitalt kvitto. Digital handel och därmed digitala kvitton är en viktig del av den framtida handeln. Vi har tjänsten, men det är kunderna med sitt behov som styr hur snabbt utvecklingen går. Vår verksamhet styrs i mångt och mycket av kundernas behov och önskemål.”

Tobias Rydergren, pressansvarig Coop:

”Vår e-handel på Coop.se växer väldigt kraftigt just nu och där är kvittot digitalt. I våra fysiska butiker har vi papperskvitton, även om vi i grunden är positiva till digitala kvitton även där. På sikt kommer vi sannolikt kunna erbjuda även digitala kvitton till de kunder som önskar. Vi på Coop har drygt 650 butiker och det är en stor förändring och investering att förändra betalsystemen.”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Ekonomi