Har du plötsligt börjat få massa samtal från telefonförsäljare? Det kan ha flera orsaker. Så här går det till när företag hittar sina potentiella kunder.

Du har tidigare varit kund hos företaget som ringer

Om du säger upp en tjänst eller en prenumeration så har företaget enligt Datainspektionens riktlinjer rätt att spara ditt nummer i max ett år. Det innebär att det under den perioden är fritt fram att ringa dig för att försöka få dig att bli kund igen.

– Vi tittar på att försöka korta den perioden. För ska man försöka erbjuda något så kan vi tycka det är lämpligt att man gör det ganska direkt i anslutning till att någon har varit kund, säger Tina Walroth, vd för branschorganisationen Kontakta som samlar svenska företag med telefonförsäljning och kundservice.

LÄS MER: Insändare: ”Telefonförsäljarnas sätt är ohyfsat”

Du tillhör ”rätt” målgrupp

Eftersom telefonnummer och personuppgifter är offentliga i Sverige så är det fritt att begära ut dessa. Det finns sedan företag som specialiserar sig på att gruppera dessa nummer och sälja telefonlistor med olika kundgrupper till den som vill bedriva telefonförsäljning.

– Det är då vanligt att försöka klä på kunden mer information, till exempel ålder eller vad jag tjänar om året, eller om det finns någon bil registrerad på mitt namn. På så sätt kan företag köpa listor som har högre träffsäkerhet för deras verksamhet, säger Tina Walroth.

LÄS MER: Insändare: ”Visa lite respekt för telefonförsäljare”

Du har själv samtyckt till att bli uppringd

Du kan själv godkänna att företag får ringa dig när du deltar i olika tävlingar på nätet, eller tecknar upp dig på vissa tjänster eller liknande. I sådana fall kan du bli uppringd trots att du finns med i det så kallade Nix-registret.

– Ofta betalar du med dina personuppgifter för att vara med i tävlingen. Men företag måste vara väldigt noga med att ange det, och inte bara dela med sig av någons uppgifter till andra. Annars finns risken att konsumenter blir en handelsvara mot sin egen vilja, säger Tina Walroth.

LÄS MER: Telefonförsäljarna: Här är våra värsta historier

Men jag har ju spärrat mig i Nix-registret?

Just det, men om du själv godkänner att ett företag kontaktar dig så gäller inte Nix-registret längre.

– I 99,9 procent av fallen är det så att den som blir uppringd har samtyckt. Vi får otroliga mängder av den typen av samtal där någon är oerhört upprörd för att den blivit uppringd. Men det går att se exakt när en konsument har samtyckt, i vilket sammanhang och vilken tävling det gäller, säger Tina Walroth.

LÄS MER: Sveriges mest anmälda telefonsäljare

Så slipper du att bli uppringd

I dagsläget är det enda sättet att undvika telefonförsäljare att spärra sig i Nix-registret och att inte lämna ut sina uppgifter i andra sammanhang och därmed samtycka till att bli uppringd.

I februari stod det dock klart att Konsumentverket bryter med Nix just eftersom myndigheten ansåg att det var för lätt att kringå registret. Konsumentverket uppmanade då regeringen att ta fram ett förslag som gör att telefonförsäljning endast är tillåtet då konsumenten uttryckligen samtyckt till det.

LÄS MER: Här är de 100 företag som svenskarna anmält mest

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset