Enligt företagens egna dokument får bara runt 11 procent av alla europeiska distributörer någon provision överhuvudtaget.
Enligt företagens egna dokument får bara runt 11 procent av alla europeiska distributörer någon provision överhuvudtaget.

Just nu cirkulerar en stor mängd inlägg på sociala medier där privatpersoner marknadsför en tandkräm med stora ord. Företaget bakom tandkrämen är ett av många företag som sysslar med så kallad nätverkssförsäljning, en kontroversiell affärsmodell som ofta liknas till pyramidspel.

”Äntligen ska även jag få testa denna vinnande tandkräm som tar över alla badrum runtom i världen.” ”Är såå glad att jag hittat denna whitening tandkräm”. Så börjar två av den stora mängden inlägg som under hösten spridits på sociala medier och som handlar om tandkräm. Inläggen, i regel författade av unga svenska tjejer, lyfter upp den icke-namngivna tandkrämen till skyarna, kompletterat med före- och efterbilder som påstås vara belägg för tandkrämens effektivitet.

Tandkrämen beskrivs som en så kallad whitening-tandkräm, utan peroxider och skadliga ämnen. Enligt försäljarna tar den bort missfärgningar och skyddar i 24 timmar mot karies, plack och tandsten. För det rör sig om just försäljare, snarare än vanliga privatpersoner som bara vill tipsa sina vänner.

LÄS MER: Polisens om bluff-sms: ”Var försiktig om du vill behålla dina pengar”

Metro har varit i kontakt med några av de som säljer produkten, och som berättar att de säljer tandkrämen direkt till privatpersoner via sociala medier. En tub, som sägs räcka i två månader, kostar 169 kronor för slutkonsumenten. Åtminstone en person Metro varit i kontakt med rekryterades av en vän som också sålde produkten.

På sin webbsida beskriver företaget bakom tandkrämen, Nu skin, hur du förutom att köpa produkter direkt från dem kan bli distributör. Du köper då produkter för vad som beskrivs som grossistpriser för att sedan sälja vidare produkten till slutkonsumenten med en vinst, utan att för det vara anställd på något sätt av företaget. Du kan också tjäna pengar genom att via sponsrade länkar få andra att handla från företagets webbsida. Genom att rekrytera andra försäljare, kan du avancera inom i olika grader och få titlar som ”executive” med tillhörande bonusar, särskilt om personerna du rekryterar ”egna” distributörer under dem.

Få når dock så långt. Enligt företagens egna dokument får bara runt 11 procent av alla europeiska distributörer som under de tre senaste månaderna köpt företagets produkter någon provision överhuvudtaget. En executive, 2,36 procent av alla aktiva distributörer, tjänar i genomsnitt runt 3 200 kronor i månaden. Bara drygt 1 procent tjänar mer än runt 10 000 svenska kronor i månaden. En sådan här affärsmodell är dock inte olaglig eller ovanlig. Inte heller faktumet att så få tjänar pengar, oberoende analyser visar att de flesta som rekryteras till sådan här affärsverksamhet förlorar pengar i slutändan.

 

Affärsmodellen, som kallas nätverksförsäljning eller multi-level marketing, och där av varandra oberoende distributörer säljer varor man köper in av ett moderföretag och tar del av sina underdistributörers vinster, liknas ofta till pyramidspel, som är olagligt. Nätverksförsäljning är dock lagligt, och skillnaden består främst i att man fokuserar på försäljningen av produkter snarare än rekryteringen av underdistributörer. Det finns dock ingen specifik juridisk gräns i var skillnaden går.

– Det vi tittar på och som är grunden för den gränsdragningen är var distributörernas inkomster kommer ifrån. Kommer de från produktförsäljning eller kommer de från att man rekryterar nya människor. Även inom så kallade kedjebrevsspel eller pyramidliknande spel förekommer ibland produktförsäljning, men det är inte distributörernas huvudsakliga inkomst, säger Marcus Aronsson, samordnare för tillsynen av olagligt spel vid Lotteriinspektionen.

Metro har sökt Nu skin.

LÄS MER: Mikael lurades av nya ”Bill Gates”-bluffen: ”Nu ringer de hela tiden”

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om arbetsmarknad