En harmlös tävling eller ett otroligt erbjudande. Bakom dem kan företag gömma sig som vill lura på dig ett abonnemang med produkter som du inte vill ha.

Det finns en rad olika strategier som företag som använder sig av abonnemangsfällor använder och som du som konsument ska se upp med på nätet och i sociala medier.

En av dem är att erbjuda en vara långt under marknadspris, till exempel en iphone för nio kronor. Det företagen vill är att komma åt dina kortuppgifter och få dig att teckna dig på abonnemang på exempelvis hälsokostprodukter som du egentligen inte alls vill ha.

– Någonstans finstilt står det ofta att det är ett abonnemang och att man ska betala en viss summa varje månad. Men det är väldigt lätt att missa det, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

En annan strategi är att istället locka med ett billigt provpaket. Men även här gömmer sig ett abonnemang i botten, och slutnotan blir mycket dyrare än man först tror.

LÄS MER: Hon jobbade åt blufföretaget: ”Jag känner mig så skyldig”

I takt med att människor blivit mer misstänksamma har företagen ändrat strategi. Det kan handla om en tävling där man betalar en låg summa för att få vara med, eller en marknadsundersökning.

Eftersom företagen ofta är baserade i andra länder och gör intensiva kampanjer är de svåra att komma åt.

– Man kan ha en tillfällig kampanj på en vecka, och sen öppna en ny webbplats i ett annat namn. Det kan vara svårt att hinna samla bevis mot dem innan dess, säger Elin Häggeborn.

I vissa fall finns inte ens ett dolt villkor om ett abonnemang med. Då kan det vara svårt för konsumenten att bevisa det i efterhand. Konsumentverket uppmanar människor att skaffa motbevis på exakt vilka villkor man går med på.

– Ta en skärmdump, uppmanar Elin Häggeborg.

När man väl har tecknat sig på ett abonnemang kan det bli en dyr affär som är svåra att ta sig ur. Det bästa man som konsument kan göra är att försöka undvika den här sortens tävlingar och erbjudanden från början.

– Om det verkar för bra för att vara sant: tacka inte ja och tänk efter både en och två gånger innan du deltar i en tävling eller en undersökning, säger Elin Häggeborn.

LÄS MER: Här är Sveriges mest anmälda företag – så blir du lurad

Så gör du vid felaktiga fakturor

Företagen bakom abonnemangsfällorna är ofta svåra att få kontakt med. Och vid kontakt kan de hota med inkasso och Kronofogden.

Tänk på att alltid vara kritisk till erbjudanden du stöter på. Bra erbjudanden ska granskas hårdare. Ofta finns det en liten ruta där du ska godkänna villkoren, i den långa villkorstexten kan det dölja sig fällor.

Men har du redan åkt dit så finns det några saker du kan göra, på Konsumentverkets sajt finns en mer utförlig mall:

1. Ta kontakt med företaget. Har du tecknat ett abonnemang som du inte vill ha så meddela företaget skriftligen och säg upp det. Tänk på att spara all dokumentation, mejla hellre än att ringa. Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte beställt, vill de ha tillbaka varorna får de hämta dem eller skicka returporto.

2. Vid hot om inkasso. Tar företaget ärendet vidare till ett inkassobolag är det viktigt att bestrida även den fakturan, många inkassobolag granskar inte ett ärende förrän en konsument bestrider kravet. Förklara vad som hänt och skicka med all dokumentation. Du riskerar ingen betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. Bestrid även om det går hela vägen till Kronofogden.

3. Kortreklamation. Har det dragits pengar från ditt konto för en vara eller tjänst som du inte har beställt så kan du göra en kortreklamation. I vissa fall kan du få hjälp med återbetalning på så sätt. Information om hur du går tillväga finns hos din bank.

Källa: Konsumentverket

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset