Metros hälso- & träningsredaktör PT-Fia tipsar om tre steg som hjälper dig att släppa fokus på vågen.
Metros hälso- & träningsredaktör PT-Fia tipsar om tre steg som hjälper dig att släppa fokus på vågen.
Gustav Hugosson
1. Välj rätt storlek. Många har något favoritplagg som man vill trivas i. Gör dig själv en tjänst och köp inte ett par byxor i minsta möjliga storlek som du aldrig haft. Välj plagg som du vet att du har trivts i så du vet att det är realistiskt att komma dit igen. 
Gustav Hugosson

2. Le mot dig själv. Spegla dig själv med en positiv känsla och se det som du tycker om och trivs med i stället för att välja ut delar som du ogillar. Du kommer att stråla och trivas betydligt bättre när du möter din spegelbild med ett leende och snälla ord.

Gustav Hugosson

3. Använd måttband. Om du ändå känner att du vill mäta din kropp så kan ett måttband vara att föredra framför vågen. Måttband hjälper dig att få se en förbättring svart på vitt. Kom ihåg att inte mäta dig oftare än var fjärde vecka (kvinnor bör inte mäta sig i samband med mens eller ägglossning), mäta på morgonen innan frukost och på bredaste, och samma ställe. 

Via sin blogg möter Metros hälso- & träningsredaktör ​Sofia "PT-Fia" Sjöström dagligen unga kvinnor som mår fruktansvärt dåligt av den klassiska vågen. Nu uppmuntrar hon oss att slänga ut den.

Det här med vågen. Gemene man behöver inte väga sig och värdera sin kroppsvikt i siffror. En våg visar inte hälsa eller hur du mår.

Den visar inte fördelningen av fett, muskler och vätska.

Den berättar inte hur stark du är, hur kläderna sitter, hur ditt immunförsvar mår eller hur ditt välmående är.

Den visar inte heller hur din kropp byggs om och förändras när du har påbörjat en livsstilsförbättring där du börjat träna.

Den hänger inte med i hur muskelmassan ökar, hur matvanorna förändras och allt det där.

Det den ofta gör är att bestämma över ditt humör och självförtroende genom att visa sina siffror upp eller ner. Det mår vi bäst utan.

– Jag ser i mitt dagliga arbete med klienter att många människors självkänsla har blivit mycket starkt förknippad med en speciell vikt och ett speciellt utseende. Om jag bara går ner i vikt och når den där magiska siffran så ska mitt liv förändras. Om människor i stället fokuserade mer på att känna in sin kropp och dess signaler, gav kroppen rätt bränsle i portioner anpassade efter dem och deras liv, jobbade på sunda relationer i livet och dessutom hittade en glädje i fysisk aktivitet så skulle så många fler må bra och trivas med sig själva, säger Anna Cederstam Krantz, samtalsterapeut, och hälsopedagog som driver Hälsopartners i Stockholm.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset