Har du någon koll på varför du trycker ner en limeklyfta i din ljusa lager?
Har du någon koll på varför du trycker ner en limeklyfta i din ljusa lager?

Corona med en limeklyfta nedstucken i flaskhalsen är en nära klassisk törstsläckare – särskilt när vädret bjuder till och solen skiner. Men varför gör vi ölen så och hur mexikanskt är det egentligen?

Många har någon gång tryckt ner en limeklyfta i den ljusa lagerölen Corona eller den andra ljusa mexikanska ölen Sol. Och liksom flera andra latinamerikanska öl serveras båda ofta med just en lime eller citronklyfta.

Enligt Ricardo Medrano, ägare av den mexikanska restaurangen La Neta i Stockholm, råder det i Mexico dock delad meningar om huruvida ölen ska drickas med en citrusklyfta.

– Vissa dricker det med lime och andra inte, men det kom inte från Mexico, det är säkert. Antingen kom det från amerikanska turister eller från USA men det är inte mexikanskt att göra det.

LÄS MER: Kartläggning: Här är ölsorterna som gör dig fetast i sommar

Medrano vet inte exakt när det började men säger att det förekommit på stränderna i Mexico i omkring ett decennium. 

– Jag tycker inte att det är fel att göra det för det görs i Mexico och är faktiskt gott. Jag skulle aldrig göra det i något annat än en ljus öl som Corona eller Sol, men jag har sett hur folk gör det i Mexico för att de tror att man kan göra det i all mexikansk öl.

Och varför vi gör det och varifrån seden kommer är inte helt fastställt. När den amerikanska sajten Snopes, som inriktar sig på vandringssägner på nätet, 2010 försökte bringa lite klarhet i företeelsen fann de att det att inte finns ett entydigt svar. Såväl citrusklyftans funktion som smakhöjare, skicklig pr och marknadsföring från de stora latinamerikanska ölbryggerierna och tradition har varit några förklaringar till den klassiska klyftan i flaskhalsen.

LÄS MER: Här är Budweisers unkna öl-reklam

Två andra möjliga teorier till citrusklyftan i flaskhalsen är att man ville ta bort den eventuella rost som kommit från kapsylen, eller att den har sitt ursprung i en historia i sagan ”Bartender’s wager”, om en kalifornisk bartender som ska ha slagit vad med en kompis om att han kunde starta en trend.

Enligt Snopes dök den förklaringen upp i Parade magazine den 4 januari 2009 och har därefter upprepats i en rad andra publikationer. Berättelsen ska i sin tur komma från Martin Lindstroms "Buy-ology" från 2008, vars påstånden enligt sajten inte tycks ha någon spårbar källa.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset