Dubbat eller dubbfritt – här är svaret.
Dubbat eller dubbfritt – här är svaret.

Det är dags att damma av vinterpuckarna igen för snart ska sommardäcken ligga i förrådet. Vi tog kontakt med en expert för att få koll på det viktigaste inför däckbytet.

Den 1 december är sista dagen att byta till vinterdäck. Därför kör vi en generalrepetition inför dagen D: Vad är det som gäller? Ska jag köra dubb eller dubbfritt? När är däcken för gamla? Och bör jag byta däcken själv?

– Min erfarenhet är att det ofta blir lite för stort fokus på datumet när däcken måste vara bytta. Det borde istället handla om sunt förnuft och att man byter till vinterdäck när det börjar bli kalla nätter – inte först när lagboken säger att man måste göra det, säger Torbjörn Forssén-Holst, produktchef på Däckia.

LÄS MER: Allt fler kör med vinterdäck året om

Hur vet jag att de gamla vinterpuckarna jag har i förrådet är kördugliga?

– Mönsterdjupet på huvudspåren måste enligt lag vara minst tre millimeter, men jag rekommenderar att de är minst fem millimeter. Huvudspåren i däcken har nämligen en dränerande funktion som leder bort fukten från gummiytan. Men mönsterdjupet är inte allt. Med åren blir däckets gummi sämre vilket påverkar väggrepp och bromssträcka. Om du känner dig osäker så tycker jag att du ska besöka en professionell gummiverkstad och låta dem avgöra om däcken är i dugligt skick eller ej.

Dubbat eller dubbfritt – vad ska jag välja?

–Om du kör längs Hornsgatan (dubbdäcksförbud reds.anm) så bör du köra dubbfritt. Men kör du på isiga vägar och längre sträckor så är fortfarande dubbdäck att föredra. Sedan ska det tilläggas att dubbfria däck har blivit så bra att de i vissa kan matcha dubbdäck på iskörning. Men det är på is som är ruggad, om du hamnar på blankis är det fortfarande bättre med dubbdäck.

LÄS MER: Dubbfritt populärt – men inte hos alla 

 

Torbjörn Forssén-Holst tipsar: Tänk på detta när du byter däck

– På många bilar är det inte så komplicerat att byta däck. Men om du inte har gjort det förut kan det vara bra att ha med någon erfaren. Det du bör vara säker på innan du ger dig på ett däckbyte är först och främst att du hissar upp bilen på ett säkert sätt. Och när du drar åt muttrarna ska du varken dra åt för löst eller hårt. Om du känner dig osäker tycker jag att du ska lämna in bilen till en seriös gummiverkstad – då får du däckbytet korrekt och fackmannamässigt gjort.

Regler kring vinterdäck:

Datum att ha koll på:

1 december – 31 mars

Krav på att använda vinterdäck om vinterväglag råder.

1 oktober – 15 april

Tillåtet med dubbdäck men också om vinterväglag råder på datum utanför den tidsperioden.

Mönsterdjupsregler:

Vinterdäck måste enligt lag ha minst tre millimeters mönsterdjup. (Torbjörn Forssén-Holst på Däckia rekommenderar dock minst fem millimeter).

 

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset