Spotify vädjar till våra "feel good"-känslor med sina låtlistor, skriver Daniel Nyhlén.
Spotify vädjar till våra "feel good"-känslor med sina låtlistor, skriver Daniel Nyhlén.

Vad hände med glädjen, kärleken och gemenskapen? Ja, inte fanken ser vi mycket av det i det dagliga nyhetsflödet, skriver Daniel Nyhlén.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Trots härliga juletider med glögg, mysig gemenskap och ”O helga natt” för hela slanten har jag i det slaskiga vintervädret noterat en tråkig sak. Det förekommer en massa gnäll överallt. Gnäll, gnäll, gnäll!

Det är nästan som om att en del av oss i de här mörkare tiderna förvandlas så att hornen växer ut i pannan. Det märks tyvärr vart man än går. Taxichaufförer muttrar över gångtrafikanterna, krogpersonalen beklagar sig över fulla decembergäster och de annars så trevliga busschaufförerna närmast prejar sig fram på gatorna.

Under mitt senaste julbord satt jag med två damer som i sisådär en och en halv timme ägnade måltiden till att gnälla på en manlig kollega som inte var närvarande. Den negativa stämningen gick inte att ta miste på och när jag försökte påtala saken svepte de var sin snaps och fortsatte ogenerat att raljera.

Vad allt det här beror på kan vi bara spekulera i. Kanske är det mörkret och kylan som får oss att bli så bistra? Kanske är det något djupt psykologiskt?

LÄS MER: Daniel Nyhlén: Här är julbordstyperna du ska undvika

Men i onda tider där terrorn härjar, senast med en ruggig bombattack i New York, och där våra demokratiska åsikter är i fara och vi i stället låter en anonym pöbel på nätet härja, vill jag här slå ett litet slag för mer positivism i samhället.

Vi behöver fokusera betydligt mer på det goda – inte det negativa. Vad hände med glädjen, kärleken och gemenskapen? Ja, inte fanken ser vi mycket av det i det dagliga nyhetsflödet.

Några som har fattat idén med fokusera på det positiva är de multinationella företagen som styr våra sociala medier. De satsar stora resurser på att få oss konsumenter att må bra. På Facebook plingar det dagligen till i feeden och vi påminns om trevliga middagar och födelsedagar. I nya Iphone-mobilen blir du ständigt påmind om trevliga ”minnen” där du kan återuppleva dina soliga semesterresor eller roliga personalfester. Och på Spotify vädjar musikjätten till våra innersta ”feel good”-känslor med låtlistor som ”Happy hits” och ”Relax and enjoy”.

Inte undra på att jag under nämnda julbord plockade fram mobilen för att umgås lite med mig själv.

Daniel Nyhlén

Plus: ”Bonden som blev statsminister”. Missa inte SVT:s briljanta dokumentär om landets ”bortglömde” statsminister Thorbjörn Fälldin.
Minus: Sofia Olsson Olsén. Att sparka Staffan Heimerson var ett djupt odemokratiskt beslut av Aftonbladets i dag sjukskrivna publisher.

”Jag tittar inte efter kändisar” – möt Metros kolumnist Daniel Nyhlén

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset