Bilar laddade med vindkraft är snart verklighet i Danmark och Israel.  
Bilar laddade med vindkraft är snart verklighet i Danmark och Israel.  

Renaulten som Shai Agassi kör har bara elmotor. 

Förra årets rikaste nystartade företag har bestämt sig. Project Better Place ska bevisa att det går att använda elbilar i ett helt land, inte bara för korta sträckor i de stora städerna. Nu har de skrivit på en avsiktsförklaring med det danska elbolaget Dong.
– En av fördelarna med elbilar är att vi kan undvika en hämningslös rovdrift på biomassa i världen. En rov­drift som höjer livsmedelspriserna, säger Shai Agassi, vd och grundare av Project Better Place.

Israel var det första landet som nappade på projektet men nu har företaget även skrivit på en avsiktsförklaring med det danska elbolaget Dong. Överskottet från den danska vindkraften nattetid ska ladda danskarnas elbilar med de sover.
– Vi hoppas kunna bidra kraftigt till att minska danska bilars utsläpp av koldioxid. Samtidigt har vi hittat ett nytt sätt att använda den ostadiga effekten från våra vindkraftverk, säger Anders Eldrup, vd för Dong Energy.

Tanken är att bilägarna dels ska kunna ladda batterierna var som helst, nätet ska nå var sjätte parkeringsplats. Men elbilsägarna ska också snabbt kunna byta urladdade batterier mot fulladdade under en längre resa.
– Det ska inte ta längre tid att byta batteri än att tanka bilen full med bensin, säger Shai Agassi.

Om några år ska allt vara klart i Danmark och Israel. Då ska ett laddningsnät vara på plats, som låter elbilsägarna ladda var som helst. Omkring 125 batteribytarställen ska byggas i Israel och något fler i Danmark.
– De första uppladdnings­stationerna öppnar 2010. De första elbilarna kommer att vara klara för leverans till kunder år 2011, säger Shai Agassi.

Han är mycket optimistisk kring utvecklingen av elbilar.
– I Japan finns i dag elbilar som kommer upp till 250 kilometer i timmen vilket torde räcka som hastighet för de flesta länder, säger Shai Agassi.

Att det just är Danmark och Israel som är först ut är kombinationen av att de är små, tätbefolkade och styrs av regeringar som är intresserade av förnyelsebar ener­gi. Men elbilssatsningen inne­bär också nya arbetstillfällen för de inblandade länderna. Renault planerar redan på en elbilsfabrik i Israel i samarbete med Nissan och Project Better Place.

Shai slutade på SAP – för miljöns skull

NYSTART. Shai Agassi gick från att vara vice vd och an­svarig teknisk ut­veckling på världens tredje största mjuk­varuutvecklare, tyska SAP, till att dra igång ett helt nytt bolag på tre dagar.
Redan som 18-åring tog Shai Agassi sin examen vid det tekniska universitet i Haifa, Israel. Som 24-åring startade han ett mjukvaruföretag som han tio år senare sålde till tyska SAP för 100 miljoner dollar.

När han förra året inte blev tillfrågad om att ta över vd-stolen på SAP lämnade han företaget och startade fjolårets största finansieringsrunda för ett nystartat bolag. Med hjälp av inter­nationella investerare, men också från bland annat ett israeliskt oljebolag lycka­des han dra in 1,2 miljarder kronor till sitt elbilsprojekt Project Better Place.
– Jag har alltid varit in­tres­serad av att hitta alternativa drivmedel för fordon och jag vill gärna göra något åt de ständigt stigande bräns­le­kostnaderna, säger Shai Agassi.

Enligt Agassi kommer en elbil att kosta ägaren mellan en tredjedel och hälften av vad det kostar att äga och köra en traditionell ben­sindriven bil. Batterierna ingår inte i bilköpet utan bakas in som hyra i elräkningen. På så sätt menar man att bilen kommer att få en betydligt lägre driftskostnad under sin livslängd än vad en konventionell bil med förbränningsmotor får.
 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset