Årets black friday kan vara början på slutet, skriver David Peterson.
Årets black friday kan vara början på slutet, skriver David Peterson.

Det finns tecken på att den form av shoppinghets som präglar black friday är något som konsumenterna tröttnat på. Något som de kanske till och med föraktar, skriver Metros reporter David Peterson.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Butikernas allra heligaste högtid är här. 2013 förstod den svenska handeln sprängkraften i amerikanernas viktigaste shopping- och readag. Sedan dess har dagen, som sägs referera till att butikernas årssiffror då går från röda minussiffror till svarta plus, vuxit sig allt starkare i Sverige.

Vi befinner oss, enligt handelsorganisationen, i en tidsanda som pekar mot en mer hållbar konsumtion. Då finns det inte plats för black friday.

I dag pratar vi inte om en dag, det är black friday hela veckan, och precis som andra högtider har black friday en annandag – cyber monday.

Men i år hände något. Dagarna innan den svarta fredagen presenterade Svensk handel årets julklapp. I år är det inte en råsaftcentrifug (2013), en robotdammsugare (2015) eller ett rykande färskt par VR-glasögon (2016).

Årets julklapp är det återvunna plagget, deklarerade näringslivsorganisation stolt. Julklappen “speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö”, enligt Svensk handel. 

Samtidigt tror de att omsättningen för årets svenska black friday kommer att landa på uppemot 6,6 miljarder kronor. Det skulle innebära en ökning på 25 procent jämfört med förra året. Hur lirar den siffran med de svenska konsumenternas intresse för hållbarhet, klimat och miljö? Det undrar ni kanske? Jag gör det i alla fall.

Årets black friday kan vara början på slutet. Över 65 000 personer har skrivit under på Naturskyddsföreningen evenemang “Black Friday – Jag köper det inte!”. De som deltar uppmanar till att laga grejer, köpa second hand och till att konsumera med eftertanke. Uppropet är ett tidigt tecken på att den form av shoppinghets som präglar black friday är något som konsumenterna tröttnat på. Något som de kanske till och med föraktar.

LÄS MER: Anna Suvanna Davidsson: Jag hinner för att jag är så ensam

Och Svensk handels helomvändning med att utse det begagnade plagget till årets julklapp innebär kanske att även de som företräder butikerna förstått att konsumtionshets inte längre är hållbart. Varken för affärerna eller planeten.

Vi befinner oss, enligt handelsorganisationen, i en tidsanda som pekar mot en mer hållbar konsumtion. Då finns det inte plats för black friday.

Det behöver inte betyda att affärerna tvingas lägga ned. De har klarat sig utan black friday tidigare. De kan klara sig utan black friday igen.

Kanske blir årets black friday ytterligare ett år med succé och nya säljrekord. Men det är inte omöjligt att butikerna ser rött av besvikelse efter helgen. Och fortsatt röda siffror.

David Peterson, reporter Metro

Plus: Årets julklapp – äntligen kan jag göra mig av med alla mina för stora fransjackor.

Minus: Saknar när artisten Tommy Black, numera Nilsson igen, var det mest säljiga vi hade.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset