Vad är egentligen de vanligaste felen på bilar? Metro har pratat med Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund.
Vad är egentligen de vanligaste felen på bilar? Metro har pratat med Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund.

Det finns mycket som kan gå fel när man äger en bil. Och inte sällan kan det bli en kostsam historia. Metro har pratat med Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund, om de tio vanligaste felen.

Bilbatteriet.

Ett vanligt problem, framför allt på hösten, är att bilen blir svårstartad när det blir kallt och då är det ofta ett dåligt batteri. De har en förväntad livslängd på 5-7 år och är ett vanligt fel på bilar.
Kostnad: 1 000–2 500 kronor.

EGR-ventilen.

En ventil för avgasåtercirkulation som till exempel kan bli för varm, sota igen eller göra så att ventilens kylning går sönder. Det är vanliga problem på äldre motorer.
Kostnad:
5 000–15 000 kronor.

LÄS MER: Så hittar du rätt GPS för dig

Insprutningsventil.
Ett av de vanligaste problemen på dieselbilar. Ventilerna blir dåliga och försämras så mycket att vätskan inte sprutas in på rätt sätt. Eftersom de är elektriskt kodade så måste samtliga bytas ut när en går sönder.
Kostnad: 20 000–40 000 kronor.

Partikelfilter.

Berör dieselbilar. En detalj som många tillverkare anger att det finns en period varefter de ska bytas ut. De fungerar inte för evigt och det är något många missar. Det är specifik och dyr teknik.
Kostnad: 10 000–20 000 kronor.

Strålkastarlampa.

Det är ingen vanlig halogenlampa utan en mer tekniskt avancerad produkt som heter xenon-lampa. Den håller länge men när den väl går sönder så kan det bli en dyr historia.
Kostnad: 1 000–3 000 kronor.

ABS-bromsar.
Ett av de vanligare felen är att en hjulsensor går sönder. Det är ingen svår sak att byta men det är ett vanligt fel då de sitter väldigt utsatta.
Kostnad: 3 000–6 000 kronor.

Generatorn.
Det är det som ska hålla batteriet laddat. Två vanliga fel: antingen har den skurit i sina lager eller så har generatorn bränts sönder på grund av växelströmsgenerator som alstrar ström. Vissa modeller är mer drabbade än andra.
Kostnad: 5 000–12 000 kronor.

Bakbromsar.
Fastrostade eller ihopkärvade bakbromsar som inträffar ifall bakbromsarna inte får tillräckligt med motion. Vanligt problem även på nya bilar.
Kostnad: 4 000–12 000 kronor.

Kondensorn.
Sitter väldigt utsatt, vanligtvis precis innanför grillen framför kylaren. Den ska kyla ner gasen som luftkonditioneringen har i systemet. Vanligaste är att den träffas av ett stenskott vilket kan leda till läckage.
Kostnad: 4 000–6 000 kronor.

Kompressorn.
Drivs av samma multirem som driver generatorn i motorn. Den ska snurras runt hela tiden och då kan den skära sönder lagerna. Om man kört för länge med en trasig kondensor så kan det uppstå skador i kompressorn.
Kostnad: 8 000–12 000 kronor.

LÄS MER: Dina rättigheter vid verkstadsbesöket

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset