Jackor sydda av pantade läskflaskor, skjortor av återanvända ulltrasor och parkas av gamla fiskenät. Det kanske låter som en framtidsvision, men skaparna bakom klädmärket Brixtol Textiles vet att miljön inte har tid att vänta. Resultatet är en hållbar kollektion för medvetna människor.

Mode är kanske inte det första man tänker på när man går till återvinningen och pantar sina gamla läskflaskor. Men hos klädföretaget Brixtol Textiles används just återvunna PET-flaskor för att sy säsongens nya jackor. För de två grundarna, Emil Holmström och Gustav Kjellander, är hållbarhetstänket en självklarhet, som fler i modebranschen borde ta efter.

– Hållbarhet är just nu en av de viktigaste faktorerna i vår bransch. Eftersom modebranschen bidrar till så mycket miljöförstöring i form av produktion och konsumtion måste varumärken och branschen ta sitt ansvar. Som varumärke inom modebranschen är det inte butiksdöden eller Black Friday man ska oroa sig för, utan det är framförallt sitt sätt att producera varor. De varumärken som inte fokuserar och investerar i hållbarhet kommer bli omkörda av mer miljömedvetna bolag, säger Emil Holmström.

Foto: Brixtol Textiles.

Andra material som används för att producera Brixtol Textiles stilrena jackor, overshirts och tröjor är återvunnen kashmir, ull och till och med gamla fiskenät.

– Vi vill jobba cirkulärt och på så sätt lämna så små fotavtryck som möjligt, därför föredrar vi återvunna material. Återvunna material har minst två livscykler. PET-flaskan har en livscykel som flaska och sen en livscykel som jacka. Återvinner man jackan har den ytterligare en livscykel, men materialet är bara producerats en gång, förklarar Emil Holmström.

Att hjälpa kunderna att återvinna sina kläder och maximera deras livslängd är en annan aspekt av hållbarhet som klädmärket satsar på.

– Vi erbjuder våra kunder lagning och omvaxning av sina kläder för att de ska få längre hållbarhet och vi tar tillbaka gamla Brixtol-jackor, så att vi kan kompostera dem istället för att de slängs i papperskorgen.

Läs mer om Brixtol Textiles och vårens klädkollektion här.

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset