Jonas Karlsson, Linda Pierre och Tomas Nihlén.
Jonas Karlsson, Linda Pierre och Tomas Nihlén.

SMAKBIT. En sida som låter dig provsmaka boken innan du köper den. Så skulle tjänsten Första kapitlet kunna beskrivas. Under internetentreprenörsträffen ”24-hour business camp” på ett spa i Nacka samlades två av entreprenörerna bakom idén tillsammans med ett 90-tal andra entreprenörer. Målet var att skapa över 50 nya webbtjänster.

Tomas: – Det fanns ett sådant driv i rummet med alla andra webbentreprenörer och en känsla av att ingenting är omöjligt. Vi blev väldigt sporrade.
Linda: – Jag var med på distans och försökte följa vad som hände på mikro-bloggar och även skapa konton för oss där.

Är ett spa en bra miljö för webbutveckling?
Tomas: – Det var lite surrealistiskt att köra järnet på ett ställe designat för att slappna av, men mindre stressande.
Jonas: – Det var väldigt rogivande, den tid man inte satt framför datorn.

Vad är Första kapitlet?
Tomas: Vår tagline var ”Första kapitlet guidar dig i bokdjungeln.” Men det är en tjänst som hjälper dig att välja rätt bok, genom att du kan lyssna eller läsa ett utdrag och sedan köpa boken direkt.
Linda: – Jag köper själv böcker väldigt spontant utan att nästan veta vad de handlar om. Men jag upptäcker ofta efter första kapitlet om det inte är riktigt vad jag hade tänkt mig. Själv skulle jag uppskatta en sådan här tjänst.

Räcker 24 timmar till att utveckla en sådan tjänst?
Jonas: – Den måste inte vara perfekt från början. Du kan släppa en tjänst ganska tidigt och sedan låta användarna vara med och hjälpa till och förbättra. Något hyfsat kan du få upp ganska snabbt.

Hann ni färdigt?
Tomas: – Inte med designen, den ska slipas till. Sedan ska vi fylla sajten med mycket innehåll. Vi blev inspirerade att få ut det snabbt för att få feedback.
Jonas: – Vi har valt ut några få betatestare och kommer successivt att öppna upp för fler.
Linda: – Vi har sagt mars som ett målsnöre för när vi ska öppna för vem som helst.

Gartner spår ett dåligt år för webb 2.0-företag, hur ser ni själva på det?
Tomas: – Jag tycker att de har ett begränsat synsätt på webb 2.0-företag. De ser det som företag med hundratals anställda och bara riskkapital och stora kostnader. Men det är inte den typ av företag vi ser, de är knappt företag. Ibland är det bara en idé som någon har och då finns det inga kostnader. Börjar de tjäna pengar så är det jättebra.
Linda: – Vår tjänst har, jämfört med många andra, en tydligare affärslösning för hur man ska tjäna pengar. Det är ett problem som många har men här är det ganska enkelt att se, det handlar om att sälja böcker.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset