Filippa Strandberg och Matilda Ström trivs och utvecklas på Universal Avenue.
Filippa Strandberg och Matilda Ström trivs och utvecklas på Universal Avenue.

Vill du ha ett fritt jobb där du träffar mycket människor och utvecklas som säljare? Då kanske rollen som Brand Ambassador på Universal Avenue är något för dig! Matilda Ström och Filippa Strandberg berättar varför de älskar sitt jobb.

– Det bästa med jobbet är jag träffar så mycket nya människor och kan styra mitt arbete själv. De som jobbar här är motiverade, vi jobbar mot samma mål och jag har fått många nya vänner, säger Filippa Strandberg, 19 år.

I rollen som Brand Ambassador på startupföretaget Universal Avenue besöker hon företag och undersöker hur de kan förbättra deras verksamhet med digitala lösningar. Omkring 20 företag använder idag Universal Avenue för att nå ut till ännu fler kunder och när en Brand Ambassador säljer en produkt till en kund betalas provision ut. Även Matilda Ström, 20 år, har valt att kicka igång sin karriär på företaget.

LÄS MER: Josefin jobbar när och var hon vill

Hur fick ni jobbet som Brand Ambassador på Universal Avenue?

Matilda: – Jag gick en utbildning hos Universal Avenue där jag lärde mig mycket om sälj och deras produkter.

Filippa: – Efter studenten gick jag en annan säljutbildning och hörde talas om Universal Avenue och efter att gått på intervju blev jag antagen.

Måste man ha erfarenhet av att vara säljare innan för att kunna jobba som Brand Ambassador?

Matilda: – Nej, det tycker jag inte. Jag hade verkligen nytta av utbildningen jag hade gått men jag tror att det handlar mer om personlighet, att du faktiskt vågar prata med människor.

Filippa: – Det handlar om att kunna sälja in sig själv och skapa relationer – och jag tror att det är viktigare hur du är som person än vilken erfarenhet du har.

Vad får ni för stöd och hjälp av Universal Avenue?

Filippa: – Du får mycket stöd och det finns coacher som kan hjälpa en när som helst. Om jag sitter på ett möte och har en fråga så kan jag få svar inom fem minuter – det är jättebra.

Vad är det bästa med jobbet?

Matilda: – Att du träffar mycket människor och att det är så flexibelt. Och så är kollegorna väldigt trevliga.

Filippa: – De som jobbar här är drivna vilket är väldigt motiverande. Du sätter själv ribban och om du kör hårt kan man tjäna mycket pengar! Du blir dessutom tajt med dina kollegor, särskilt när ni reser ihop.

Vilka egenskaper är bra att ha för en Brand Ambassador?

Matilda: – Det är viktigt att du har disciplin, att du är driven och social och kan möta olika människor.

Filippa: – Du måste våga prata med människor och ha viljan att utvecklas. Du får pepp och stöd men i slutändan handlar det ändå om ditt eget driv. Med rätt attityd kan du komma långt i det här jobbet.

Hur lång tid tog det innan ni kom in i jobbet?

Matilda: – Jag kom i det snabbt eftersom jag hade gått utbildningen. Första veckan fick jag dessutom följa med på en road show där vi åker till andra städer och säljer. Det var en bra start – nervöst men roligt.

Filippa: – Det gick väldigt fort. Min första vecka är fortfarande min bästa försäljningsmässigt. Jag var med i Malmö då och när jag hade fått in mitt första sälj fick jag verkligen en kick att fortsätta!

FAKTA: Universal Avenue – så funkar det

• I dagsläget använder ett 20-tal företag Universal Avenue och deras Brand Ambassadors för att nå ut till ännu för kunder.

• När en Brand Ambassador säljer en produkt till en kund betalas provision ut direkt när säljet är verifierat.

• Som Brand Ambassador lägger du upp dina egna arbetstider, var du vill jobba och därigenom hur mycket du vill tjäna.

Vill du veta mer om Universal Avenue och arbetet som Brand Ambassador? Surfa in HÄR och ansök direkt.

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset