Patricia Palma (överst), Paulina Lopez, Madeleine Opira, Dana Josevich  och Felicia Margineau jobbar med kampanjen #förortenimedia.
Patricia Palma (överst), Paulina Lopez, Madeleine Opira, Dana Josevich  och Felicia Margineau jobbar med kampanjen #förortenimedia.

Bilden av förorten är felaktig i dag. Åtminstone den man får om man googlar. Det ska det nu ändras på, menar initiativtagarna till projektet #förortenimedia.

Felicia Margenianu

Bilderna ingår i kampanjen #förortenimedia, som ska ändra  bilden av Sveriges förorter.

Felicia Margenianu

Bilderna ingår i kampanjen #förortenimedia, som ska ändra  bilden av Sveriges förorter.

Projektet #förortenimedia ska ändra bilden den bild som ges av Sveriges förorter när man googlar ordet. Som det ser ut i dag stämmer bilden nämligen inte överens med verkligheten, menar initiativtagarna.

– Man får bara läsa om bilbränder, kriminalitet och slitna hus. Och det är allt annat än vad vi ser. Därför ska vi ändra på det, säger Madeleine Opira, som är en av initiativtagarna och själv bor i en förort. 

De uppmanar nu alla förortsbor att lägga upp positiva bilder från sin vardag under hashtagen #förortenimedia. Under Almedalsveckan, som initiativtagarna ser som en slags kick-off för projektet, kommer en fotoutställning att äga rum där några av bilderna kommer att visas. Breddas bilden av förorten, vilket är förhoppningen, kommer nämligen inte bara bara den felaktiga bilden att korrigeras. De som bor i en förort kommer även att växa, tror initiativtagarna.

– Som det är nu blir man präglad av den här bilden. Många vågar därför inte ta för sig i samhället. Man blir så markerad av bilden som ges att man inte tror att man har samma rättigheter och möjligheter som andra, säger Patricia Palma.

– Så vi vill bevisa att folk faktiskt har fel. Att människorna här faktiskt är mycket mer komplexa. Vi är inte ett slags folk. Vi är människor av alla typer, säger Dana Josevich. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset