Ens val i trafiken påverkar inte bara en själv utan även omgivningen.
Ens val i trafiken påverkar inte bara en själv utan även omgivningen.

Jag har svårt att tro att de 6,3 miljoner människor som röstade i det senaste valet lade ner lika mycket energi på sin röst som de 6,4 miljoner som får köra bil lade ner på sitt körkort, skriver Nadia Humble.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Föreställ dig ett land där alla som fyller 18 år automatiskt får körkort. Utan någon som helst utbildning, bedömning eller förkunskapskrav får alla köra bil när de blivit myndiga. Det skulle kännas ganska läskigt att ta sig ut i trafiken när man vet att man kan möta någon som inte har en aning hur vägregler, hastigheter eller till och med rattfylleri fungerar, eller hur? Så känner jag inför det kommande valet i Sverige den 9 september.

Låt mig sammanfatta hur processen för att få körkort ser ut:

Innan du får ett körkort behöver du klara ett kunskapsprov och ett körprov. För att få göra dessa prov krävs det att du går en riskutbildning som består av två delar först. För att få gå riskutbildningen behöver du ansöka om ett körkortstillstånd från Transportstyrelsen. Innan du får det bedömer Transportstyrelsen dig utifrån personliga omständigheter ifall du är lämpad att köra bil eller inte. Transportstyrelsen säger på sin hemsida att de” gör en helhetsbedömning av om den som ansöker kan antas respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.”

Jag har körkort sedan 5 år tillbaka, och jag lade ner en oerhörd mängd tid och energi på att övningsköra och framför allt studera körkortsteorin för att få mitt körkort. Jag, som de 6,4 miljoner andra med B-körkort i Sverige, accepterade att lägga ned tid på att lära oss om bland annat alla möjliga risker, räkna ut bromssträckor och läsa på om statistik. För det är ju riskabelt att köra bil. Ens val i trafiken påverkar inte bara en själv utan även omgivningen.

Ens röst i val till riksdag, kommun och landsting påverkar betydligt fler människor och under en betydligt längre tid än vad en person i ett fordon gör.

Med all rätt är det en sådan hård säkerhet när det gäller vem som får tillåtelse att köra i Sverige. Varför gäller inte samma sak när det kommer till att få rösta i Sverige? Ens röst i val till riksdag, kommun och landsting påverkar betydligt fler människor och under en betydligt längre tid än vad en person i ett fordon gör.

Valmyndighetens krav för rösträtt till riksdagen är att du ska ha fyllt 18 och ska antingen vara svensk medborgare eller är/har varit folkbokförd i Sverige. That’s it. Du behöver inte ha någon som helst kunskap om partipolitik, historia, samhällskunskap… Du behöver inte ens kunna läsa!

År 2014 deltog knappt 6,3 miljoner av de över 7,3 miljoner som var röstberättigade i riksdagsvalet, alltså 85,8 procent av de som fick rösta. Det delades alltså ut röstkort till cirka en miljon människor som inte ens hade lust eller intresse att rösta. Dessutom har jag har svårt att tro att de 6,3 miljoner människor som röstade i det senaste valet lade ner lika mycket energi på sin röst som de 6,4 miljoner som får köra bil lade ner på sitt körkort. Jag tycker därför att Sverige ska införa en process för att få ett röstkort, där man behöver påvisa att man vet vad ens röst innebär, vad det har för konsekvenser och att man är påläst om politiken i Sverige.

Mitt förslag må vara lite extremt, men jag hoppas att det får er att reflektera lite över er kunskap inför valet. Läs på om den lagstiftande makten, den verkställande makten och de administrativa indelningarna. Läs på om de olika partierna och vad som skiljer dem åt. Läs på om hur ditt val kommer att påverka dig själv men även andra, på alla plan. Om alla påvisar hänsyn, omdöme och ansvar behöver det inte kännas läskigt att ta sig till vallokalerna den 9 september.

Nadia Humble

Om debattören

Ålder: 24 år.
Sysselsättning: Ekonom.
Ort:
Stockholm.

Så gör du för att debattera i Metro

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset