Jag delar gärna läktaren med många, både nya och gamla fans, i alla åldrar. Men jag gör det inte i egenskap av konsument. Jag gör det i egenskap av eldsjäl, skriver Viktor Johansson.
Jag delar gärna läktaren med många, både nya och gamla fans, i alla åldrar. Men jag gör det inte i egenskap av konsument. Jag gör det i egenskap av eldsjäl, skriver Viktor Johansson.

Jag köper min mat på Kvantum, jag är deras kund. Jag drömmer om en bil, kanske tillhör jag BMW:s potentiella tillväxtmålgrupp. Men. För Luleå Hockey är jag supporter. Jag lever Luleå Hockey, skriver Viktor Johansson.

Företag behöver ställa sig vissa frågor för att hitta vägar till att öka resultat och påskynda sin tillväxt.
Vilka är våra kunder?
Hur ser vår kärnmålgrupp ut?
Vilken är vår största tillväxtmålgrupp?

Men när idrottsklubbar börjar benämna sina fans som kunder och 20-åriga tjejer som tillväxtmålgrupp så rasar vi supportrar. Varför? För att det är viktigare än så.

Att vara en inbiten supporter till ett lag är mycket större än att jag borde bli kallad för kund. Nej, jag handlar inte av Luleå Hockey. Jag lever Luleå Hockey.

Jag köper min mat på Kvantum, jag är deras kund. Jag drömmer om en bil, kanske tillhör jag BMW:s potentiella tillväxtmålgrupp.

Men. För Luleå Hockey är jag supporter. Jag delar gärna läktaren med många, både nya och gamla fans, i alla åldrar. Men jag gör det inte i egenskap av konsument. Jag gör det i egenskap av eldsjäl.

LÄS MER: Fotbollssupportrar är inte bara ”män i grupp” som pissar mot husfasader

Jag vill berätta en historia om min pappa, Mats. Han har haft säsongskort hos Luleå Hockey i 33 år. Under dessa år missade han max en handfull hemmamatcher, varav en var när jag föddes. Barnmorskan ska då, enligt sägnen, ha sagt att ”kan pappan sänka volymen på radion så jag hör vad mamman säger?” under förlossningen.

Pappa drabbades under 2015 av en svår cancer, som han fightades mot allt vad han kunde, som den stålman han var. Även om han, minst sagt, inte mådde bra så såg han ändå till att ta sig till vår arena, Delfinen, och vandra de 16 raderna upp till sin plats; sektion O, plats 16, rad 1. Samma plats sedan 1983.

När semifinal sex mot Frölunda var över och Luleås säsong 2015/16 tog slut grät pappa hela vägen ut från ishallen. Han visste inte om han någonsin skulle få komma tillbaka.

När hans tillstånd försämrades och han låg och kämpade för sitt liv satt jag vid hans sida. Jag pratade om stort och smått. När jag berättade att sportchefen Lars ”Osten” Bergström skrivit avtal med två lovande transatlanter inför säsongen 16/17 kostade han på sig att ge tummen upp och ett litet kort leende.

Det är precis det som supporterskapet handlar om! Han slapp tänka på sin cancer under fem sekunder och fick fly, om än bara för en kort stund, för att han var en supporter.

För mig handlar supporterskap om delaktighet, vänskap och om den gemensamma passionen. Där den kollektiva lidelsen är vackrare än alla vinster.

För mig handlar supporterskap om flykt, från verkligheten, ett andningshål när livet är jobbigt.

För mig handlar supporterskap om frihet, från krav, från jobbmöten, från allt det där som egentligen bara är trist.

För mig handlar supporterskap om livet.

Pappa fick aldrig komma tillbaka till Delfinen och uppleva allt det där fina igen.

Till alla er som tvekar på att spendera tid, känslor och pengar på ett supporterskap, ni har ingen aning om vad ni går miste om!

Viktor Johansson
(Denna text har tidigare publicerats i Luleå Hockeys supporterblogg)

Om debattören

Viktor Johansson och hans pappa Mats.

• Ålder: 27 år.
• Ort: Stockholm.
• Sysselsättning: Egenföretagare.

LÄS MER: Marcus Leifbys 5 bästa hockey-VM-minnen

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset